در فرهنگ کاری، عملکرد افراد بر اساس نتایج و شمار مشکلاتی که حل کرده‌اند، قضاوت می‌شود. تخصص، استعداد، خلاقیت و توانایی حل مشکلات، ارزشمند است و افرادی که صاحب این خصوصصیات باشند، لایق دریافت پاداش هستند. در این فرهنگ، سطح مشارکت و انگیزه بالا است و معمولا سازمان متشکل از متخصصان حرفه‌ای است که تمایل واقعی به پیشرفت سازمان دارند.

فرهنگ کاری معمولا در صنایعی مفید است که در آنها، حل مشکل هدف اصلی است، برای مثال، در حیطه‌های تحقیقات و توسعه، بازاریابی و تبلیغات و مشاوره. کاراییِ دیگر این فرهنگ زمانی است که یک سازمان دستخوش گسترش و توسعه می‌شود یا در جست‌وجوی تولید محصولات یا خدمات جدید برای ترقی کردن است.

سازمان برای اتخاذ این فرهنگ باید از استراتژی‌‌های تخصیص کار استفاده کند تا مطمئن شود افرادِ درست، نقش‌های درستی را برعهده دارند. عدم تطبیق نقش با ویژگی‌های فرد می‌تواند بهره‌وری، همین‌طور تواناییِ تیم در حل مؤثر مشکلات را کاهش دهد.

به تبعِ داشتن این فرهنگ، باید همه‌ی افراد تیم را برای تخصص یافتن در شغل‌شان، تشویق کنید. در یک فرهنگ کاری، ارزش کارشناسان بسیار بالاست و همه باید برای یادگیری و کسب تجربه، وقت صرف کنند. پس، برای به‌روز ماندن اعضای تیم در حرفه و نقشی که دارند، به آنهاا کمک کنید. از آنها بخواهید برای پیشرفت کاری‌شان برنامه بریزند و حتما منابع و فرصت‌های آموزشی مورد نیاز آنها را در اختیارشان بگذارید.

جلسات در فرهنگ کاری مهم هستند، زیرا کارشناسان به بحث و تبادل نظر احتیاج دارند. در محیط کار، فضایی ایجاد کنید که گفتگوهای فی‌البداهه ترویج شود. در جلسات، با استفاده از ابزاری نظیر روش یادداشت‌نویسی کرافورد یا طوفان نقش‌ها، همه‌ی افراد را در بحث مشارکت دهید.

در این فرهنگ، برای انگیزه دادن به اعضای تیم، آنها را با پروژه‌های جدید یا فرصت‌های آموزش جانبی به چالش بکشید. به آنها شانس استفاده از مهارت‌ها و تخصص‌شان را به شیوه‌های جدید و غیرمنتظره بدهید. اگر هوش آنها را تحریک کنید، مشارکت و بهره‌وری آنها بیشترر خواهد شد.

۴. فرهنگ اگزیستانسیالیست

در سه فرهنگ نخست، افراد زیردست سازمان بودند و وجودشان به خاطر کمک به سازمان در رسیدن به اهدافش بود. در فرهنگ اگزیستانسیالیست، سازمان وجود دارد تا به رسیدنِ افراد به اهداف‌شان کمک کند. در اینجا، استعداد و مهارت‌های افراد، بزرگ‌ترین سرمایه‌‌ی سازمان است.

این فرهنگ، بهترین فرهنگ برای سازمان‌هایی است که تماما به استعداد یا مهارت متخصصان حرفه‌ای و کارمندان «نمونه» متکی هستند. برای مثال، شرکت‌های مجازی که ترکیب متنوعی از پیمان‌کارها و کارمندان را استخدام می‌کنند، اغلب اگزیستانسیالیست هستند. استارتاپ‌ها و شرکت‌های زیادی نیز فرهنگ اگزیستانسیالیست را اتخاذ می‌کنند.

این فرهنگ بسیار مناسب سازمان‌هایی است که نیاز به جذبِ بهترین استعدادهای ممکن را دارند یا زمانی که شما در گروهی کار می‌کنید که اعضا، حقوق برابر دارند.

آزادی فردی، پایه و اساس یک فرهنگ اگزیستانسیالیست است. پس، به اعضای تیم خود آن آزادی‌ای را بدهید که برای انجام کارشان به آن نیاز دارند و مناسب و درخور خودشان می‌بینند. در صورت امکان، اجازه‌ی دورکاری یا تنظیم برنامه‌ی زمانی خودشان را بدهید. اگر یک گام به عقب بردارید، خواهید دید که با دادن این آزادی، مشارکت و بهره‌وری بهتر خواهد شد.

در گام بعد، از قرارداد روانی که هریک از اعضا با سازمان شما دارد، سر دربیاورید. وقتی انتظارات ناگفته‌ی افراد را بدانید، می‌توانید به رویکرد انگیزه و پاداش خود برای برآوردن نیازهای افراد، شاخ و برگ بدهید.

منبع : سایت چطور دات کام

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *