چارلز هَندی مشاور مدیریت و استاد دانشکده‌ی کسب و کار لندن، این چهار نوع فرهنگ را در سال ۱۹۷۸ در کتاب خود به نام «Gods of Management» معرفی کرد.

نظریه‌ی هَندی، چهار سبک مدیریتیِ مجزا را که هرکدام ارزش‌های خودشان را دارند، توصیف می‌کند. این ارزش‌ها و انتظارات به مرور زمان، پدیدآورنده‌ی یک فرهنگ درون‌سازمانی می‌شوند. این چهار فرهنگ عبارتند از: فرهنگ کانونی، فرهنگ نقش‌محور، فرهنگ کار، فرهنگ اگزیستانسیالیست.
نکته:
در نظریه‌ی اصلی هَندی، هر فرهنگ با نام یکی از خدایان یونانی، نام‌گذاری ثانویه شده بود تا مردم بهتر بتوانند هر یک از فرهنگ‌ها را درک کنند و به خاطر بیاورند:
۱.فرهنگ کانونی: زئوس
۲.فرهنگ نقش‌محور: آپولو
۳.فرهنگ کار: آتنا
۴.فرهنگ اگزیستانسیالیست: دیونیسوس

بعید است که سازمان شما فقط با یکی از این چهار فرهنگ سازگار باشد. موفق‌ترین سازمان‌ها، سازمان‌هایی هستند که میان این چهار فرهنگ، تعادل برقرار می‌کنند و ترکیبی از همه‌ی فرهنگ‌ها را در خود دارند یا در موقعیت‌ها و نقش‌های خاص، به سراغ یک یا چند فرهنگ می‌روند.

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *