پایه و اساس فرهنگ کانونی، قدرت، ارتباطات و احترام است. این فرهنگ، اغلب در سازمان‌هایی وجود دارد که در آنها، افراد هم‌روحیه و هم‌عقیده هستند و یک کارآفرینِ کاریزماتیک هسته‌ی اصلی سازمان است.

رونقِ این فرهنگ در برتریِ سرعت نسبت به دقت است. مدیران و تیم‌ها بر اساس خواسته‌ی مدیرعامل (CEO) تصمیم می‌گیرند. به همین دلیل همدلی با رهبر سازمان ضروری است.

اگر سازمان شما شاهد رشد سریع یا بحران است، فرهنگ کانونی بهترین انتخاب برای شماست.

برای تطبیق سازمان‌تان با این فرهنگ، روی اعتمادسازی با تیم و همکاران‌تان، کار کنید. اعتماد، شالوده‌ی فرهنگ کانونی است و شما بدون آن نمی‌توانید پیشرفت زیادی بکنید.

در فرهنگ کانونی، ارزشِ روابط فردی بیشتر از اعتبار بحث‌ها یا عقاید شماست. برای به کار بردن این فرهنگ، باید نیازهای شرکا، متحدان و ذی‌دفعان مهم سازمان را درک کنید. حتما حمایت این دو گروه را جلب کنید، زیرا برای پیشبرد پروژه‌ها و ایده‌هایتان ضروری است.

اعضای تیم را تشویق کنید که از رهبران موفق سازمان درس بگیرند تا بهتر بتوانند با فرهنگ کانونی کنار بیایند. در صورت امکان، از تیم ارشد رهبری، افرادی را به عنوان مربی یا راهنما در اختیار اعضای تیم بگذارید.

پس از آن، به اعضای تیم کمک کنید که بر ترس از شکست غلبه کنند تا در صورت بروز اشتباه، دست و پایشان را گم نکنند. شاید در فرهنگ کانونی، دور از انتظار به نظر برسد، اما رهبران این سازمان‌ها «در عمل» می‌آزموزند. تیم خود را به پذیرش ریسک‌های حساب‌شده و درس گرفتن از اشتباهات‌، تشویق کنید.

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *