فرهنگ نقش‌-محور معمولا در سازمان‌های بزرگ، سلسله‌مراتبی و اداری وجود دارد. رویکردِ کاریِ سازمان بر اساسِ نقش یک فرد است یا کار خاصی که نیاز به تکمیل شدن دارد. ارزشِ ثبات، کارایی و قابل‌ پیش‌بینی بودن بیشتر از نیازهای فردی است.

فرهنگ نقش‌-محور بیشترین تأثیر را زمانی دارد که شما در یک آژانس دولتی، در یک صنعت با رشد بسیار کُند یا با یک سازمان با سابقه‌ی طولانی در تولید محصولات موفق، کار می‌کنید. به‌علاوه، این فرهنگ در صنایع یا موقعیت‌هایی کاربرد دارد که در آنها، پیروی از احکام، خط‌مشی‌ها و پروسه‌ها توسط اعضای تیم اهمیت دارد.

اگر سازمان شما اخیرا با مسائل امنیتی یا کیفیتی مواجه شده است یا اگر شما به بالا بردن کارایی یا فرایندهای کاری ساده‌‌سازی شده نیاز دارید، شاید فرهنگ نقش-محور برای‌تان مفید باشد.

نخست، برای تمام اعضای تیم خود، شرح شغل بنویسید و مطمئن شوید که آنها نقش‌ها و مسئولیت‌هایشان را کاملا درک می‌کنند. برای تیم خود، منشوری (منشور تیم) تهیه کنید که فعالیت‌ها، نقش‌ها، قوانین و پارامترهای کلیدی دیگر را تعریف کند.

فرهنگ نقش‌-محور به داشتنِ قوانین و پروسه‌های درست و بجا متکی است. مهم است که کجا کیفیت، نگرانی اصلی است و کجا سلامتی و امنیت در خطر جدی هستند. برای توضیحِ دلیل وجود قوانین به تیم، حوصله به خرج دهید. زمانی که افراد، هدف قوانین و پروسه‌ها را درک کنند، احتمالِ پیروی همیشگی از آنها بیشتر می‌شود.

اگر در سازمان شما، کیفیت مسئله بوده است، از استراتژی‌های مدیریت کیفیت از قبیل کایزِن یامدیریت کیفیت جامع برای حل مشکلات و رسیدگی به آنها استفاده کنید.

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *