اکنون زمان آن رسیده است که بررسی کنید صنعت شما در سطح کلان چقدر جذاب است.
مولینز برای دسترسی به عواملی که بر روی سودآوری صنعت شما تأثیر میگذارند، ۵ نیروی رقابتی پورتر را پیشنهاد میدهد.
برای این کار ابتدا صنعتی را که قصد دارید در آن رقابت کنید، مشخص کنید، سپس از خودتان بپرسید وارد شدن به این صنعت چقدر آسان است. اگر وارد شدن به آن آسان است، در صورتی که بتوانید کسبوکارتان را با موفقیت راه اندازی کنید، میتوانید وارد رقابت در بازار شوید.
سپس به رقابتتان نگاه کنید. رقابت در این بازار بیرحمانه است یا دوستانه؟ آیا سازمانها ایدههای همدیگر را در این صنعت میزدند؟ کمی وقت بگذارید و اطلاعات رقیبانتان را جمعآوری کنید تا بفهمید با چه مسائلی روبهرو هستند.
در نهایت خریداران و تأمین کنندهها را بررسی کنید. آنها چقدر قدرت دارند؟ آیا به واسطهی این قدرت میتوانند شرایط خودشان را به دیگران تحمیل کنند؟ اگر اینگونه است، بر روی شما چه اثری دارند؟
حوزهی صنعت درسطح خرد: سود پایدار
اکنون که صنعت را در سطح کلان بررسی کردید، نوبت آن است که آن را از نزدیک بررسی کنید.
با تجزیه و تحلیل پیشنهاد فروش منحصربه فرد (USP) آغاز کنید (هر محصولی که به بازار عرضه میکنید، باید دارای ویژگی منحصربهفردی باشد). برای ساختن و حفظ کردن این پیشنهاد خاص و منحصربهفرد چه کار میتوانید بکنید؟ سپس بررسی کنید که به چه قابلیتهایی نیاز دارید و به این فکر کنید که چگونه میتوانید آنها را توسعه دهید و حفظ کنید.
سپس به این مسئله را بررسی کنید که کپی کردن خدمات یا محصول شما برای رقیبانتان چقدر آسان است.
همچنین به این فکر کنید که شما به چه منابعی دسترسی دارید که رقیبانتان ندارند؟ آنها چه چیزی دارند که شما در اختیار ندارید؟ این چیزها میتواند شامل حق ثبت اختراع، فرایندهای تثبیت شده و منابع مالی باشد. این موارد چگونه توانایی شما را برای رقابت تحت تأثیر قرار میدهند؟ برای پاسخ به این سؤالها و بررسی منابع رقیبانتان از تجزیه و تحلیل VIRO استفاده کنید. برای این منظور شما باید به این ۴ سوال بنیادی پاسخ دهید:
- آیا منبعی که شما در اختیار دارید با ارزش است؟
- آیا منبع کمیاب است؟
- آیا دراختیار گرفتن منبع از طریق تقلید، پرهزینه است؟
- آیا منبع برای کسب مزیت رقابتی به خوبی سازماندهی شده است؟
دیدگاهتان را بنویسید