تولید محتوا در راه اندازی سایت

صرف نظر از اینکه چه هدفی را دنبال می‌کنید (خرید محصول توسط بازدیدکنندگان، ثبت‌نام در خبرنامه و…)، محتوایی که در سایت خود قرار می‌دهید باید به اندازهٔ کافی متقاعدکننده باشد تا بازدیدکننده را به اقدام عملی تشویق کند. تولید محتوای باکیفیت، گام مهم و تأثیرگذار دیگری است که باید در مسیر راه اندازی سایت بردارید. برای تولید محتوای باکیفیت باید از نحوهٔ بیان و شیوهٔ نگارشی مناسب، در کنار عکس‌های چشم‌نواز و مرتبط با مطلب استفاده کنید. تنها به این صورت می‌توانید در اینترنت نام‌ونشانی برای خود به ارمغان بیاورید و داستان کسب‌وکارتان را از دیگران متمایز کنید.
داستان کسب‌وکار شما

حتی اگر به نظر خودتان نویسندهٔ ماهری نباشید، باز هم می‌توانید محتوای باکیفیتی تولید کنید که نمایندهٔ شایسته‌ای برای کسب‌وکار شما و برندتان باشد. می‌توانید برای شروع کار از ایده‌های زیر استفاده کنید:

مطلبی دربارهٔ این مسئله بنویسید که چگونه کسب‌وکارتان را آغاز کردید؛
از خودتان، یا افرادی که برای‌تان کار می‌کنند، عکس یا ویدئو بگیرید و در محتوایتان لحاظ کنید؛
از روش‌هایی بنویسید که برای تولید محصولات‌تان به کار می‌گیرید؛
توضیحات جالب‌توجهی از خدمات‌تان ارائه کنید؛
از نقل‌قول‌هایی استفاده کنید که به چگونگی مفید بودن محصول یا خدمات شما برای مشتری‌ها اشاره داشته باشند.

انتخاب با شماست. پیش از هر چیز باید محتوای مورد نیاز برای پنج صفحهٔ اصلی سایت را آماده کنید (بعدها و به مرور زمان می‌توانید این محتواها را گسترش بدهید). در ادامه توضیحات بیشتری در این باره عنوان خواهد شد.
پنج صفحهٔ اصلی سایت

خانه (Home): این صفحهٔ فرود سایت شما است و بیشترین اهمیت را در جلب توجه بازدیدکنندگان دارد. در این صفحه باید تا حد امکان از محتوایی استفاده کنید که به اندازهٔ کافی متقاعدکننده باشد و بازدیدکنندگان را به سر زدن به دیگر بخش‌های سایت و اقدام عملی ترغیب کند.

دربارهٔ ما (About Us): بهترین صفحه برای عنوان کردن داستان کسب‌وکارتان است. دربارهٔ چگونگی شروع‌به‌کار خود توضیحاتی ارائه کنید تا بازدیدکنندگان درک بهتری از پشت‌صحنهٔ فعالیت‌های شما پیدا کنند.

محصولات٫خدمات (Products/Services): هدف شما از راه اندازی سایت در درجهٔ اول فروش محصولات یا عرضهٔ خدمات‌تان است، بنابراین نباید اهمیت این صفحه را دست‌کم گرفت. برای اثرگذاری بیشتر در این صفحه در کنار محتوا از عکس هم استفاده کنید. سعی کنید به اندازهٔ کافی برای گرفتن عکس‌های باکیفیت از محصولات‌تان وقت گذاشته باشید.

تصدیق مشتری‌های دیگر (Testimonials): جلب اعتماد بازدیدکنندگان تأثیر بسزایی بر پیشبرد مؤثر فعالیت‌ها دارد. استفاده از تصدیق مشتری‌های دیگر و به‌اشتراک‌گذاری بازخورد مثبت آن‌ها دربارهٔ محصولات یا خدمات شما، بهترین روش برای جلب اعتماد بازدیدکنندگان است.

تماس با ما (Contact Us): روشی در اختیار بازدیدکنندگان قرار بدهید که با استفاده از آن بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند. به آن‌ها نشان بدهید که امکان دسترسی به شما وجود دارد. در سریع‌ترین زمان ممکن به سؤال‌هایشان جواب بدهید و با پاسخگویی مناسب اعتماد آن‌ها را به خود جلب کنید.
شروع به نوشتن محتوای خودتان کنید

بهتر است خودتان کار تولید محتوا را شروع کنید. البته نیازی نیست از این کار واهمه داشته باشید، چراکه هیچ‌کس بهتر از شما با کسب‌وکارتان آشنایی ندارد. صرف نظر از اینکه تا چه حد در نوشتن مهارت داشته باشید، شما از داستان کسب‌وکارتان مطلع هستید، شیوهٔ بیان و نگارش منحصربه‌فرد و توانایی جلب اعتماد مشتری‌هایتان را دارید. با این اوصاف، تولید محتوا کار چندان دشواری نیست و در ادامه، توصیه‌هایی در اختیارتان قرار خواهیم داد که این کار را برایتان ساده‌تر هم خواهند کرد.

مخاطبین: اگر تا به این مرحله از کار هنوز مخاطبین خود را مشخص نکرده‌اید، بهتر است این کار را انجام بدهید. یکی از مسائل مهمی که برای تولید محتوای مرتبط باید مد نظر داشته باشید، درک بهتر ویژگی‌های مخاطبینی است که قصد برقراری ارتباط با آن‌ها را دارید. اولویت شما باید تا حد امکان تولید محتوایی باشد که با نیازهای منحصربه‌فرد مخاطبین‌تان همخوانی داشته باشد. به‌علاوه باید در محتوایی که تولید می‌کنید توضیحاتی دربارهٔ فعالیت‌تان ارائه کنید و در کنار آن، مخاطبین‌تان به این مسئله پی ببرند که چرا شما، در مقایسه با رقیب‌های‌تان، انتخاب بهتری برای آن‌ها خواهید بود.

لحن: لحنی که برای محتوای‌تان انتخاب می‌کنید باید در تناسب با برند و مشتری‌های‌تان باشد. برای مثال، اگر در حوزهٔ فعالیت‌های حقوقی کار می‌کنید، استفاده از جملات و عبارات طنزآمیز برای توصیف چگونگی روند طلاق گرفتن مناسب نخواهد بود.

ساختار متن: همان‌قدر که تولید محتوای باکیفیت اهمیت دارد، استفاده از ساختار مناسب در متن هم حائز اهمیت است. تا جایی که برایتان مقدور است، از پاراگراف‌های طولانی استفاده نکنید و به جای آن، با استفاده از عکس، فضای خالی میان پاراگراف‌ها، فهرست‌ها و عناوین مختلف، اطلاعاتی را که مد نظر دارید در قالب ساختاری مناسب در اختیار بازدیدکنندگان قرار بدهید. به این صورت، توجه بیشتری به متن شما خواهند داشت.

از نوشتن لذت ببرید: شاید این مسئله مهم‌ترین چیزی باشد که باید مد نظر داشته باشید. زمانی که در حال نوشتن محتوا هستید، سعی کنید از کنار هم گذاشتن کلمات لذت ببرید. بابت استفاده از سبک‌های مختلف نوشتاری واهمه‌ای نداشته باشید و از این میان، سبکی را انتخاب کنید که بهترین بازخورد را در میان مشتری‌ها دارد.

توصیه‌ای برای حرفه‌ای‌تر شدن نتیجهٔ کار: پس از آنکه کار نوشتن محتوایتان را به پایان رساندید، بهتر است از کسی بخواهید یک بار متن شما را بخواند (ترجیحا کسی با سابقهٔ ویراستاری متن). چنین فردی می‌تواند اشتباه‌هایی را که احتمالا از چشم شما پنهان مانده‌اند تشخیص بدهد. حتی اگر از لحنی طنزآمیز برای تولید محتوایتان استفاده می‌کنید، نباید اجازه بدهید در متن‌هایتان غلط‌های دستوری و ناخواسته وجود داشته باشد.
استفاده از تصاویر در سایت

یکی از نکات مهمی که برای تولید محتوا باید مد نظر قرار بدهید، استفاده از عکس‌های مناسب است. نتایج تحقیقاتی در این باره حاکی از آن بوده است که مقالاتی که در آن‌ها پس از هر ۷۵-۱۰۰ کلمه، از عکس‌های مناسب استفاده شده است، تا دو برابر بیشتر از مقالات با عکس‌های کمتر در شبکه‌های اجتماعی مختلف به‌اشتراک‌گذاری شده‌اند؛ بنابراین اگر می‌خواهید مشغولیت خوانندگان خود را بیشتر کنید، بهتر است استفاده از عکس‌های مناسب را در دستور کار خود قرار بدهید. چند نکته دربارهٔ چگونگی استفاده از عکس‌ها در سایت وجود دارد که بهتر است مد نظر قرار بدهید:

به‌صورت غیرقانونی از عکس‌ها استفاده نکنید: اگر وارد گوگل بشوید و پس از جست‌وجو، اولین عکسی را که مشاهده کردید برای مطلب‌تان انتخاب کنید، احتمالا به نتیجهٔ مطلوب دست نخواهید یافت. اگر خودتان توانایی فراهم کردن عکس برای مطالب‌تان را ندارید، می‌توانید از سایت‌های تخصصی این کار نظیر «Unsplash» استفاده کنید. سعی کنید تا حد امکان منبع عکسی را که از آن استفاده می‌کنید هم معرفی کنید.

از عکس‌های با کیفیت بالا استفاده کنید: عکس‌های زیبا می‌توانند الهام‌بخش افراد برای اقدام عملی باشند و از سوی دیگر، استفاده از عکس‌های بی‌کیفیت احتمال جلب‌توجه مشتری‌ها را پایین خواهد آورد. سعی کنید تا حد امکان از تصاویر باکیفیتی استفاده کنید که به برند یا کسب‌وکارتان مرتبط هستند و مورد توجه مخاطبین هدف‌تان قرار خواهند گرفت.

عکس‌هایتان را برای استفاده در سایت بهینه‌سازی کنید: اگر تجربهٔ چندانی در استفاده از عکس‌ها در سایت ندارید، این چند نکتهٔ مهم را برای شروع به خاطر داشته باشید: ابعاد عکس‌ها را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که برای استفاده در سایت‌تان مناسب باشند؛ تا حدی که به کیفیت عکس‌ها لطمه‌ای وارد نشود، حجم آن‌ها را کمتر کنید (برای پایین آوردن زمان بارگذاری سایت)؛ به‌هنگام قرار دادن عکس‌ها در سایت از کلمات کلیدی مرتبط با متن در آن‌ها استفاده کنید.
برون‌سپاری کار تولید محتوا

اگر پس از مطالعهٔ مطالب یادشده هنوز هم دربارهٔ اینکه خودتان کار تولید محتوا را به عهده بگیرید، مردد هستید، می‌توانید کار تولید محتوایتان را برون‌سپاری کنید. سایت‌های مختلفی هستند که می‌توانید درخواست خود را در آن‌ها ثبت کنید و از میان نویسنده‌های فریلنسر آن‌ها کسانی را به خدمت بگیرید. پیش از آنکه اقدام به انجام این کار کنید، بهتر است از مزایا و معایب آن مطلع شوید:
مزایا:

انتخاب‌های متعددی پیش رو خواهید داشت و می‌توانید بسته به نیازها و صلاحدید خود اقدام به انتخاب نویسنده کنید؛
می‌توانید مشخصا کسی را به خدمت بگیرید که در نوشتن و ویراستاری مهارت دارد؛
دست‌تان برای مشخص کردن دستمزد کار باز است و می‌توانید آگهی استخدامی را با توجه به شرایط و نیازهایتان تنظیم کنید؛
زمانی که متخصصی را برای تولید محتوا به خدمت می‌گیرید، خودتان زمان بیشتری برای صرف وقت در دیگر بخش‌های کسب‌وکار خواهید داشت.

معایب:

زمانی که کار تولید محتوا و بازگو کردن داستان کسب‌وکارتان را به نویسنده‌ای از بیرون می‌سپارید که با کسب‌وکار شما آشنایی ندارد، احتمال این وجود دارد که لحن مورد نظرتان در متن نهایی حاصل نشود؛
ممکن است مجبور شوید متن نهایی را خودتان شخصا مورد بازبینی قرار بدهید و کم‌وکاستی‌های احتمالی آن را برطرف کنید؛
استخدام نویسنده در مقایسه با زمانی که خودتان کار تولید محتوا را انجام می‌دهید، هزینهٔ بیشتری به همراه خواهد داشت؛
اگر آماده شدن متن نهایی را از لحاظ زمانی محدود کرده باشید، آنگاه مجبور هستید به فرد دیگری اطمینان کنید و آماده شدن یا نشدن متن نهایی در موعد مقرر، دیگر به خودتان بستگی نخواهد داشت.

توصیه‌ای برای حرفه‌ای‌تر شدن نتیجهٔ کار: اگر قصد دارید کار تولید محتوا را به نویسندهٔ متخصص برون‌سپاری کنید، بهتر است با ارائهٔ اطلاعات کافی در مورد چگونگی شروع‌به‌کار کسب‌وکار، آنچه برای تولید محصولات الهام‌بخش‌تان بوده است و دیگر مسائل این‌چنینی، بینش کافی و لازم را در اختیار نویسنده قرار دهید. این بینش بر کیفیت متن نهایی تأثیرگذار خواهد بود.
نگاهی به آینده: تولید محتوا طی روند منظم

البته موضوع صحبت ما در این مقاله راه اندازی سایت است و هدف اصلی ما آشنا کردن شما با قدم‌های اولیه‌ای است که برای این منظور باید بردارید. تولید محتوا به صورت منظم مسئله‌ای نیست که در حال حاضر نگران آن باشید، اما بد نیست اگر از همین حالا بخشی از تمرکزتان را معطوف به این مسئله کنید (البته به عنوان پروژه‌ای که در آینده پیگیری خواهید کرد)، چراکه تولید محتوا طی روند منظم استراتژی بازاریابی محتوای بسیار خوبی است. دلایلی که باعث کارایی و اهمیت این استراتژی می‌شوند عبارت‌اند از:

میان شما و مشتری‌های قدیم و جدیدتان ارتباط نزدیک‌تری به وجود می‌آورد؛
شما را به عنوان کارفرمایی شایسته و لایق در حوزهٔ کاری‌تان معرفی می‌کند؛
می‌توانید با استفاده از محتوای محدودشده (به محتوایی گفته می‌شود که بازدیدکنندگان برای دسترسی به آن حتما باید فرم در نظر گرفته شده از سوی شما را پر کنند؛ فرمی که در آن معمولا آدرس ایمیل و دیگر اطلاعات تماس درخواست می‌شود؛ این محتواها معمولا حاوی ویدئو و عکس هم هستند) اقدام به گردآوری آدرس ایمیل بازدیدکنندگان خود کنید؛
می‌توانید اطلاعات مفیدی در اختیار دنبال‌کنندگان‌تان بگذارید و احتمال دارد، این اطلاعات توسط آن‌ها به اشتراک گذاشته شود؛
باعث بهبود سئوی سایت شما می‌شود.

نگاهی اجمالی به آنچه در این بخش مورد بررسی قرار دادیم

حالا دیگر برای قدم گذاشتن به مرحلهٔ بعدی کار راه اندازی سایت آماده هستید، اما پیش از آن و تا به این جای کار، باید مسائل زیر را مد نظر قرار داده باشید:

طرح کلی‌ای را که برای صفحه‌بندی سایت‌تان در نظر دارید مشخص کرده باشید؛
کار طراحی سایت را خودتان انجام خواهید داد یا این وظیفه را به دیگری محول می‌کنید؟
اگر خودتان این کار را انجام خواهید داد، راجع به چگونگی آن تصمیم بگیرید (استفاده از ابزار سایت‌ساز یا وردپرس)؛
اگر این وظیفه را به دیگری محول می‌کنید، بینش و اطلاعات کافی در مورد کسب‌وکارتان در اختیار او قرار دهید؛
اگر خودتان کار طراحی سایت را انجام می‌دهید، محتوای‌تان را هم بنویسید و در سایت قرار دهید.

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *