فروش اینترنتی پس از راه اندازی سایت

چه در حال حاضر فروشگاهی برای فروش محصولات و عرضهٔ خدمات خود داشته باشید و چه کسب‌وکار نوپایی داشته باشید، در هر دو صورت، راه اندازی سایت و ورود به دنیای تجارت الکترونیک روشی عالی و کارآمد برای جذب مشتری‌های جدید خواهد بود. برای جذب مشتری‌های جدید به وسیلهٔ سایت‌تان انتخاب‌های متعددی پیش رو دارید. به خاطر داشته باشید که سایت تجارت الکترونیک، ابزار بسیار قدرتمندی برای افزایش سوددهی کسب‌وکار و دسترسی به مشتری‌های جدید است و باعث می‌شود برند شما و کسب‌وکارتان، در خاطر مشتری‌ها باقی بماند. برای آنکه بتوانید با استفاده از سایت تجارت الکترونیک‌تان مشتری‌های جدید پیدا کنید و امکان خریدهای مکرر از سوی آن‌ها را بیشتر کنید، المان‌های بخصوصی هستند که باید در سایت‌تان لحاظ کنید. در ادامه توضیحات بیشتری در این باره عنوان خواهد شد.
استفاده از عکس‌ها و توصیفات متقاعدکننده برای محصولات

قرار دادن عکسی از محصول به همراه قیمت آن به احتمال زیاد نتیجهٔ دلخواه را به همراه نخواهد داشت. توصیه می‌شود عکس‌های باکیفیت از محصولات خود بگیرید و در کنار آن توضیحات مختصر و مفیدی دربارهٔ ویژگی‌ها و مزایای مختلف محصولات‌تان در اختیار مشتری‌ها قرار بدهید. بهتر است به هنگام تهیهٔ عکس از محصولات‌تان به توصیه‌ها و نکات زیر توجه داشته باشید:

اگر برایتان مقدور است، از نورپردازی طبیعی (نور خورشید) برای گرفتن عکس استفاده کنید؛
از زوایای مختلف از محصول‌تان عکس بگیرید تا تمامی جزئیات آن مشاهده شود؛
بهتر است از ابزارهای مختلف عکاسی (سه‌پایه، فلش دوربین و…) استفاده کنید تا به بهترین شکل ممکن از محصول‌تان عکس بگیرید.

البته نیازی نیست هزینهٔ زیادی صرف خرید تجهیزات عکاسی و دوربین باکیفیت کنید. حتی با موبایل هوشمند هم می‌توانید عکس‌هایی بگیرید که باکیفیت و زیبا هستند. فقط به هنگام گرفتن عکس به پس‌زمینه‌ای که انتخاب می‌کنید، چگونگی نورپردازی و سلیقهٔ مخاطبین‌تان توجه داشته باشید.

پس از آنکه کار گرفتن عکس به پایان رسید، باید دربارهٔ محصول‌تان توضیحاتی ارائه کنید. به هنگام نوشتن این توضیحات از لحن مناسب استفاده کنید و سلیقهٔ مخاطبین را در نظر داشته باشید (این دو عامل در تدوین توضیحات، کلیدی و مهم هستند). به‌علاوه فهرستی هم باید تهیه کنید که ویژگی‌های محصول در آن درج شده باشد. البته نباید تنها به ذکر ویژگی‌ها (اندازه، رنگ، کیفیت و …) اکتفا کنید و در کنار آن توصیه می‌شود از مزایای محصول هم صحبت کنید. بسیاری از کسب‌وکارها از این مسئله غافل می‌شوند. سعی کنید به هنگام نوشتن، خریداران ایده‌آل خود را در نظر داشته باشید و به آن‌ها توضیح بدهید چرا به محصول شما نیاز دارند. برای نمونه اگر شمع‌های طبیعی می‌فروشید، علاوه بر توضیحاتی که دربارهٔ کیفیت شمع‌ها می‌دهید، این مسئله را هم عنوان کنید که مشتری‌ها با استفاده از آن‌ها می‌توانند فضایی زیبا و آرامش‌بخش به وجود بیاورند و به‌علاوه، از رایحهٔ دلپذیر آن لذت ببرند.
روش‌های پرداخت هزینهٔ محصولات

بسته به نوع سایتی که راه اندازی کرده‌اید، روش پرداخت هزینهٔ محصولات متفاوت خواهد بود. به هنگام مشخص کردن چگونگی روش پرداخت مشتری‌ها، حتما نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

تا حد امکان انتخاب‌های مختلفی برای پرداخت در اختیار مشتری‌ها قرار بدهید؛
روش پرداخت را به گونه‌ای در نظر بگیرید که مشتری به‌سادگی بتواند خرید خود را نهایی کند و از این لحاظ، به دردسر نیفتد؛
حتما بخشی را لحاظ کنید که مشتری‌ها در آن بتوانند به هنگام پرداخت از کوپن‌ها و کدهای تخفیفی که از شما گرفته‌اند استفاده کنند.

فراموش نکنید اگر روند پرداخت هزینهٔ محصولات پیچیده یا دشوار باشد، بسیاری از مشتری‌ها خرید خود را نهایی نخواهند کرد، بنابراین کارشان را از این لحاظ ساده کنید و حتما انتخاب‌ها مختلفی برای پرداخت هزینهٔ محصولات در اختیارشان قرار بدهید (پرداخت از طریق درگاه‌های مختلف اینترنتی، پرداخت هزینه به هنگام تحویل محصول و …).

توصیه‌ای برای حرفه‌ای‌تر شدن نتیجهٔ کار: سعی کنید برای ایمنی سایت کسب‌وکار خود از پروتکل اس اس ال استفاده کنید (اس اس ال، مخفف عبارت انگلیسی Secure Sockets Layer، به فارسی لایهٔ سوکت‌های امن است و بین دریافت‌کنندهٔ سرویس و سرویس‌دهنده ارتباطی ایمن برقرار می‌کند). سعی کنید با حراست از اطلاعات شخصی مشتری‌های‌تان اعتمادشان را جلب کنید و به این صورت، امکان خریدهای آتی آن‌ها را بیشتر کنید.
ارسال محصول

اگر تمایل دارید سبدهای خرید رها شده را تا حد امکان کمتر کنید، حتما از سرویس‌های قابل‌اطمینان و کارآمد برای ارسال محصولات خود استفاده کنید. اگر هم بتوانید بابت ارسال محصول هزینه‌ای از مشتری دریافت نکنید، سود زیادی از این کار عایدتان خواهد شد. طبق نتایج تحقیقاتی که در این باره صورت گرفته است، از هر ده مشتری (مجموعا در میان ۱۴۰۰ مشتری که از آن‌ها نظرسنجی شد)، نه تای آن‌ها اولویت اول خود برای خرید را ارسال رایگان محصولات عنوان کرده بودند. می‌توانید به‌گونه‌ای هزینهٔ ارسال را در قیمت تمام‌شدهٔ محصول لحاظ کنید و به این صورت تعداد مشتری‌های‌تان را به‌طور قابل‌توجهی افزایش بدهید.

اگر امکان ارسال رایگان محصول را ندارید، روش‌هایی هستند که هزینهٔ ارسال را با توجه به وزن محصول و مسائل این چنینی حساب می‌کنند؛ می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. با وجود اینکه ارسال رایگان بهترین روش ممکن است، سعی کنید روشی که انتخاب می‌کنید مورد استقبال مشتری‌های‌تان قرار بگیرد.
شرایط و ضوابط

صرف نظر از اینکه چه محصولاتی می‌فروشید یا در چه حوزهٔ کاری‌ای فعالیت می‌کنید، باید صفحه‌ای از سایت‌تان را به شرایط و ضوابط اختصاص دهید. باید دربارهٔ چگونگی روند فعالیت‌ها در سایت‌تان اطلاعاتی در اختیار بازدیدکنندگان قرار بدهید؛ به این صورت حقوق شما و مشتری‌ها محفوظ خواهد ماند. ارائهٔ اطلاعات دقیق دربارهٔ شرایط و ضوابط یکی از بهترین روش‌ها برای جلب اعتماد مشتری‌ها است. از اطلاعاتی که در این خصوص باید ارائه کنید اطمینان ندارید؟ این اطلاعات بسته به حوزهٔ کاری‌تان می‌تواند متفاوت باشد، اما چند موضوع مشترک در میان حوزه‌های کاری مختلف وجود دارد که برای شروع می‌توانید در صفحهٔ مربوط به شرایط و ضوابط لحاظ کنید:

هزینه‌های اضافی و مالیات؛
مسائل مربوط به بازپرداخت و بازگشت محصول؛
سیاست‌های مربوط به ارسال محصول؛
قوانین مربوط به کپی‌رایت و مالکیت معنوی (مالکیت معنوی به حقوقی اشاره دارد که به اشخاص یا شرکت‌ها حق استفاده از فعالیت‌های فکری و ابتکاری را می‌دهد. این فعالیت‌ها قابل دادوستد هستند اما شیء مادی نیست‌اند)؛
رفع مسئولیت (مسائلی که شرکت شما در قبال آن مسئول نخواهد بود)؛
قوانین مربوط به لغو سفارش‌ها (برای نمونه اگر محصول مورد نظر مشتری طی تاریخ مقرر به او تحویل داده نشود، بتواند از دریافت محصول و پرداخت وجه آن خودداری کند).

تصدیق مشتری‌ها

هر مشتری‌ای که از محصول یا خدمات شما رضایت داشته باشد، فرصتی ایده‌آل برای تبلیغ خواهد بود. می‌توانید با استفاده از تصدیق و بازخورد مثبت این مشتری‌ها به دیگر خریداران بالقوهٔ خود ثابت کنید که محصول یا خدمات شما ارزش هزینه کردن را دارد. در واقع مشتری‌ها با عنوان کردن بازخوردهای‌شان سودی به دست نمی‌آورند و این مسئله ارزش این بازخوردها را دوچندان می‌کند و امکان جلب اعتماد خریداران دیگر به‌طور قابل‌توجهی بیشتر می‌شود. طبق نتایج تحقیقات انجام گرفته در این باره، ۸۸٪ مشتری‌ها برای کسب اطمینان از کیفیت محصولات و خدمات کسب‌وکارهای مختلف، به بازخوردها و نظرهای مشتری‌های دیگر استناد می‌کنند.

از جویا شدن نظر مشتری‌هایی که از شما خرید کرده‌اند واهمه‌ای نداشته باشید. برای این منظور هم می‌توانید از پرسش‌نامه استفاده کنید و هم می‌توانید به‌گونه‌ای پس از خرید به مشتری دسترسی پیدا کنید. فقط به خاطر داشته باشید که باید سؤالات‌تان را تا حد امکان به‌گونه‌ای تدوین کنید که مشتری طی جواب دادن به سؤال‌ها به این مسئله اشاره داشته باشد که محصول یا خدمات شما چگونه به برطرف کردن نیازش کمک کرده است. به‌علاوه، حتما مشتری‌ها را از این مسئله آگاه کنید که بازخوردها و نظرهای‌شان را به اشتراک خواهید گذاشت.

حال که مسائل اساسی مربوط به سایت تجارت الکترونیک را با یکدیگر مد نظر قرار دادیم، باید به فکر چگونگی کنار هم قرار دادن این مسائل باشیم تا سایت از کارایی و تأثیرگذاری لازم برخوردار باشد. به هنگام راه اندازی فروشگاه اینترنتی، ده المان مرتبط با طراحی هستند که باید مد نظر قرار بدهید. این ده المان عبارت‌اند از:

فراخوان برای اقدام‌ها تا حد امکان واضح و دقیق باشند و موجبات مشغولیت بیشتر بازدیدکنندگان را فراهم کنند؛
طراحی منظم و مرتب؛
امکان دسترسی آسان به بخش‌های مختلف سایت؛
روند وارسی ساده و قابل‌فهم؛
صفحهٔ تماس با ما به منظور فراهم کردن دسترسی مشتری به شما؛
استفاده از کاتالوگی که حاوی توضیحاتی دربارهٔ استفادهٔ آسان از محصولات باشد؛
استفاده از رنگ‌ها و لوگوهایی که با برند همخوانی داشته باشند؛
پاسخگو بودن و امکان استفادهٔ آسان به وسیلهٔ کاربران موبایل‌های هوشمند؛
استفاده از فرم‌های ثبت‌نام به منظور حفظ مشتری‌ها و تکرار خرید از سوی آن‌ها؛
قرار دادن لینک‌هایی که بازدیدکنندگان را به صفحات شما در شبکه‌های اجتماعی هدایت کنند.

نکاتی دربارهٔ استفاده از ووکامرس در کنار وردپرس

ووکامرس-راه اندازی سایت

وردپرس امکانات مختلفی در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد که در این مقاله امکان صحبت دربارهٔ تمامی آن‌ها وجود ندارد، اما از آنجایی که در این بخش، تجارت الکترونیک را مد نظر قرار داده‌ایم، حتما باید کمی هم دربارهٔ ووکامرس صحبت کنیم که اهمیت بسزایی در پیشبرد مؤثر فعالیت‌ها دارد. ووکامرس پلاگین بسیار قدرتمندی است و امکان استفادهٔ همزمان آن با وردپرس وجود دارد (به‌شکلی مؤثر با وردپرس ادغام می‌شود). این پلاگین بیش از ۴۰۰ افزونه و امکانات مختلف دارد که می‌توانید بسته به نیازهای‌تان از آن‌ها بهره بگیرید. البته اگر پیش از این از ووکامرس استفاده نکرده‌اید و تجربهٔ کار با آن را ندارید، نیازی به استفاده از تمامی این افزونه‌ها ندارید. اولین قدم در استفاده از ووکامرس این است که نیازهای‌تان را محدود کنید. بهتر است پیش از هر چیز مسائل زیر را مد نظر قرار بدهید:

لیست محصولاتی که برای مشتری ارسال می‌شوند؛
روش‌های مختلف ارسال محصولات؛
ادغام با بازاریابی به وسیلهٔ ایمیل؛
مدیریت فهرست دارایی‌ها و موجودی انبار؛
کارکرد سبد خرید پیشرفته.

بیشتر امکانات موجود در ووکامرس دارای دورهٔ آزمایشی رایگان هستند. بهتر است چند تا از آن‌ها را امتحان کنید تا درک بهتری از شیوهٔ کارشان پیدا کنید. تا زمانی که ووکامرس را از میان پلاگین‌های موجود در وردپرس حذف نکنید، قابلیت استفاده از امکانات مختلف آن را خواهید داشت.
۷ افزونهٔ پراستفاده و محبوب ووکامرس

همان‌گونه که پیش‌تر عنوان شد، ووکامرس دارای افزونه‌هایی است که با استفاده از آن‌ها می‌توانید کارایی این پلاگین قدرتمند را بیشتر کنید. در ادامه تعدادی از افزونه‌های محبوب ووکامرس را معرفی خواهیم کرد. اگر تجربهٔ استفاده از ووکامرس را ندارید، برای شروع می‌توانید از افزونه‌های زیر استفاده کنید:

افزونهٔ سبد خرید رها شده (Abandoned Cart Lite): هدف شما از راه‌ اندازی سایت تجارت الکترونیک در درجهٔ اول فروش محصولات است. با استفاده از این افزونهٔ کارآمد می‌توانید برای مشتری‌هایی که فرایند خرید خود را نهایی نکرده‌اند ایمیل ارسال کنید و به این شکل آن‌ها را مجددا تشویق به خرید کنید.
افزونهٔ ورودی/خروجی محصول (Product Import Export): اگر فهرست بلندبالایی از محصولاتی که باید وارد شوند دارید، با استفاده از این افزونه می‌توانید به‌سادگی و به‌یک‌باره این کار را انجام دهید.
افزونهٔ منوی سبد خرید (Menu Cart): با استفاده از این افزونه می‌توانید در هر صفحه از سایت سبد خرید کوچکی لحاظ کنید و به این صورت روند وارسی را ساده‌تر کنید و مشتری‌های‌تان را راضی نگه دارید.
افزونهٔ فیلتر محصولات (Products Filter): این امکان را در اختیار مشتری‌های می‌گذارد که با استفاده از تگ‌ها، ویژگی‌های محصول، دسته‌بندی و …، محصولاتی را که در معرض دیدشان قرار می‌گیرد محدود کنند.
افزونهٔ لیست علاقه‌مندی (YITH Wishlist): با استفاده از این افزونه مشتری‌های می‌توانند محصولات مورد علاقه‌شان را به لیستی که برای خود درست می‌کنند اضافه کنند. این افزونه تأثیر بسزایی بر افزایش نرخ تبدیل دارد.
افزونهٔ مدیریت انبار (Stock Manager): با استفاده از این افزونه می‌توانید در یک صفحه تمامی اطلاعات مربوط به فهرست موجودی‌تان را ببینید و آن‌ها را مدیریت کنید.
افزونهٔ چندزبانه کردن (Multilingual): اگر قصد راه اندازی سایت بین‌المللی دارید، حتما باید از این افزونه استفاده کنید. این افزونه امکان ترجمهٔ مطالب موجود در سایت‌تان را برای بازدیدکنندگان کشورهای دیگر فراهم می‌کند.

نگاهی اجمالی به آنچه در این بخش مورد بررسی قرار دادیم

طبق مطالبی که در این بخش عنوان شد، باید مسائل و نکات زیر را پس از راه اندازی سایت مد نظر قرار داده باشید:

استفاده از عکس و توضیحات مناسب برای معرفی محصولات؛
تصمیم‌گیری برای انتخاب شیوهٔ پرداخت هزینه و ارسال محصولات؛
لحاظ کردن بخش‌هایی برای شرایط و ضوابط و تصدیق مشتری‌ها؛
توجه به المان‌های مرتبط با طراحی سایت تجارت الکترونیک؛
آشنایی با بخش‌های بیشتری از وردپرس و استفاده از پلاگین ووکامرس.

۵. با استفاده از سئو کاری کنید تا دیگران بتوانند شما را پیدا کنند

حالا دیگر کار راه اندازی سایت شما به اتمام رسیده است و وارد مرحلهٔ بعدی می‌شوید و باید نام خود را در بازار فضای مجازی که امروزه به‌شدت رقابتی شده است مطرح کنید. در این مرحله از کار است که پای موتورهای جستجویی نظیر گوگل و بینگ به میان می‌آید. حضور در اینترنت با استفاده از راه اندازی سایت کافی نیست. در واقع اگر بخواهید به نتایج دلخواه دست پیدا کنید و کاربران بتوانند با کسب‌وکار اینترنتی شما آشنا شوند، باید اصول اولیهٔ بهینه‌سازی موتور جستجو (سئو) را هم در سایت‌تان پیاده کنید.

خبر خوب برای شما این است که شما یکی از مهمترین قدم‌ها برای مطرح کردن نام‌تان در اینترنت را با تولید محتوای باکیفیت برداشته‌اید و در بخش‌های پیشین همین مقاله، با هم نگاهی به این مسئله داشته‌ایم و اگر بادقت نکات مربوط به تولید محتوا را در کار خود لحاظ کرده باشید، در حال حاضر سایت‌تان محتوایی دارد که برای افرادی که در اینترنت جستجو می‌کنند جالب‌توجه خواهد بود و به مرور زمان با محصولات و خدمات شما آشنا خواهند شد. اگر به تولید محتوای باکیفیت ادامه بدهید، به مرور زمان سایت‌تان قابلیت جذب بازدیدکنندگان را پیدا خواهد کرد، بنابراین اهمیت این مسئله را دست‌کم نگیرید. اما بهتر است به موضوع اصلی این مرحله از کار، یعنی سئو بپردازیم.

سئو در حقیقت به زمانی اشاره دارد که پس از قرار گرفتن سایت‌تان در لیست موتورهای جستجویی نظیر گوگل، با افزایش ترافیک ورودی به سایت سعی بر بالا بردن رتبهٔ سایت خود در میان دیگر سایت‌های فهرست موتورهای جستجو دارید. صرف اکتفا به راه اندازی سایت برای جذب بازدیدکنندگان کافی نیست و پس از نهایی شدن کار طراحی سایت و به راه افتادن آن باید تدابیری در نظر بگیرید که موجب بالا رفتن رتبهٔ سایت شما و افزایش تعداد بازدیدکنندگان شوند. خوشبختانه برای این کار هم توصیه‌ها و نکاتی در نظر گرفته‌ایم که به کارتان خواهند آمد. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این باره در اختیارتان قرار دهیم.

برگرفته از : سایت چطور دات کام

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *