اگر به‌دنبال منبع الهام برای فعالیت‌های بازاریابی و افزایش موفقیت کسب‌وکار خود در عرصه‌ی بین‌المللی می‌گردید، نمونه‌های زیر را درنظر بگیرید:

۱. ایر بی‌ان‌بی (airbnb)

ایر بی‌ان‌بی یک شرکت‌ است که خدمات رزرو هتل را در سراسر جهان ارائه می‌کند. به‌طورکلی، این شرکت را می‌توان یک بازار بزرگ در نظر گرفت که در ۳۴۰۰۰ شهر جهان بیش از یک میلیون هتل را رزرو می‌کند. ایر بی‌ان‌بی به خاطر استفاده از شبکه‌ی اجتماعی به موفقیت جهانی دست یافت. در ۲۰۱۵، ایر بی‌ان‌بی با استفاده از هشتگ #OneLessStranger کمپین شبکه‌های اجتماعی خود را راه‌اندازی کرد.

این آزمایش اجتماعی باعث شد تا ایر بی‌ان‌بی از مخاطبان خود درخواست کند که به صورت تصادفی با افرادی که نمی‌شناسند، برخوردهای مهمان‌نوازانه داشته باشند و با آنها عکس و فیلم بگیرند و با استفاده از این هشتگ آن را به‌اشتراک بگذارند. تنها در عرض سه هفته پس از راه‌اندازه این کمپین بیش از سه میلیون نفر به تولید محتوا و بیان نظرات در رابطه با این کمپین پرداختند.

۲. کوکاکولا

با اینکه کوکاکولا یک ابرشرکت تمام‌عیار است، بر جوامع کوچک تمرکز دارد و بودجه و زمان زیادی را در خیریه‌های کوچک صرف می‌کند. مثلا، کوکاکولا ۶۵۰ پایگاه آب آشامیدنی پاکیزه را در مصر تأسیس و برای افطاری کودکان خاور‌میانه‌ای در ماه رمضان غذا تهیه کرد. علاوه‌بر‌این، برند کوکاکولا پیامی دارد که همه با آن آشنا هستیم:‌ شادی.

۳. دومینوز

نوآوری دومینوز در خلق منوهای غذا باعث افزایش محبوبیت این شرکت در جهان شده است. این شرکت در تمام بازارها تعدادی اقلام ثابت را در تهیه‌ی پیتزا به‌کار می‌برد و از یک نوع‌ سس، نان و پنیر استفاده می‌کند.

۴. دانکین دوناتس

می‌دانستید دانکین دوناتس چاینا (Dunkin` Donuts China) دونات‌های شیرین و خشک دارد؟ این شرکت که در بیش از ۳۰ کشور هزاران شعبه دارد، برای راضی‌نگه‌داشتن مصرف‌کنندگان خود در سراسر جهان منوی خود را به‌روزرسانی کرده است.

۵. اچ اند ام

اچ‌ اند ام همه‌ساله افتتاح مغازه‌های خود را ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش می‌دهد. یکی از رازهای گسترش جهانی این شرکت حضور حداکثری در فضای آنلاین است.

۶. انسنت درینکس

این شرکت تولیدکننده‌ی اسموتی، در ۱۳ کشور اروپایی شعبه دارد. با اینکه در سراسر اروپا حضور فعال دارد اما یک‌پارچگی برند خود را هنوز حفظ کرده است.

۷. کنتاکی فراید چیکن

کنتاکی فراید چکین توانسته کار خیلی جالبی انجام دهد. این شرکت توانسته در ژاپن محصولات خود را به کریسمس مرتبط سازد. به همین خاطر هر سال کریسمس، ژاپنی‌ها جلوی KFCها برای صرف مرغ سوخاری صف می کشند!

۸. مک دونالدز

با اینکه مکدونالدز برند خود را یک‌پارچه نگه می‌دارد، اما سعی می کند ذائقه‌های بومی را در ارائه‌ی محصولات خود درنظر بگیرد. برای نمونه در خاورمیانه McArabia را راه‌اندازی کرده است که همبرگر را با نان مسطح خاورمیانه‌ای به مصرف‌کننده می‌دهد. همچنین در فیلیپین McSpaghetti و در فرانسه ماکارونی عرضه کرده است. در مکزیک چیزبرگر با فلفل تند و در کره‌ی جنوبی هم برگرهای Bulgogi (یک نوع غذای کُره‌ای) را ارائه کرده است.

۹. نایکی

نایکی با انتخاب دقیق اسپانسرهای بین‌المللی، حضور خود را در عرصه‌ی جهانی تکمیل کرده است. با اینکه صرف هزینه برای دریافت اسپانسر تقریبا غیرقابل‌پیش‌بینی است، هزینه‌های تقاضا معمولا به‌خاطر مسابقات و تورنومنت‌های جهانی افزایش می‌یابند. این باعث جلب توجه جهانیان شده است.

۱۰. رد بول

یکی از موفق‌ترین تکنیک‌های رد بول برگزاری مسابقات ورز‌شی خشن در نقاط مختلف جهان مانند اردن، اسپانیا و بریتانیاست.

۱۱. استارباکس

استارباکس منوی خود را با ذائقه‌های بومی وفق می‌دهد. مثلا در هنگ‌کنگ پیراشکی هنگ‌هنگی عرضه می‌کند. این شرکت برای تطبیق با ذائقه‌های جهانی اعتبار ویژه‌ای دارد.

۱۲. اونگر اند کوویت

این شرکت، یک شرکت حقوقی مستقر در فلوریدا است که در زمینه‌ی جریمه‌های رانندگی فعالیت می‌کند. با اینکه دفتر مرکزی‌اش در ایالت فلوریدا واقع شده است، به‌خوبی از ماهیت چندفرهنگی جامعه‌ی آمریکا آگاه است و به همین خاطر، وب‌سایت این شرکت به زبان‌های انگلیسی، پرتغالی، اسپانیایی و کریول ترجمه شده است.

۱۳. بنیاد جهانی حیات وحش

بنیاد جهانی حیات وحش یا به اختصار WWF به‌خاطر ابتکار ساعت زمین (Earth Hour) شناخته شده است. این شرکت تصمیم گرفته تا این ابتکار را در نروژ هم عملی کند. ساعت زمین یک رویداد تفریحی بین‌المللی است که شرکت‌کنندگان در آن به‌مدت یک ساعت چراغ‌های برق را خاموش می‌کنند تا نشان دهند که دغدغه‌ی زیست‌محیطی دارند و با تغییر اقلیم مبارزه می‌کنند. ازآنجاکه در نروژ، ساعات روز طولانی است، بنیاد جهانی حیات وحش آنجا را انتخاب کرده است.

بنیاد جهانی حیات وحش برای قراردادن بنر مشکی در بالای وب‌سایت‌های نروژی از یک بنیاد دیجیتال به نام Mobiento استفاده کرده است. وقتی کسی صفحه‌ی تلفن هوشمند یا مانیتور را لمس کند، به‌تدریج شمارش معکوس ساعت زمین ظاهر خواهد شد. حدود یک میلیون نفر این بنر را مشاهده کرده‌اند. این کمپین همچنین چند جایزه‌ی بازاریابی را از آن خود کرد.

 

 

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *