در این مرحله از طرح بازاریابی مشخص کنید که میخواهید چه جایگاهی درون صنعتتان داشته باشید و قیمتگذاریتان چگونه میتواند از آن حمایت کند. با استفاده از اطلاعاتی که در مرحلهی تحلیل موقعیتی جمعآوری کردید قیمتگذاری را بهگونهای انجام دهید که با کانالهای توزیع، جایگاه رقبا، منطقهی جغرافیایی و موارد دیگر هماهنگ باشد.قیمتگذاری در کانالهایی که در اختیار دارید نباید در مقایسه با شرکای توزیع که همان محصول را میفروشند خیلی پایینتر باشد. برای مثال اگر شما محصولی را ۲۰٪ ارزانتر از شرکای معتبر بفرشید، ممکن است باعث ناامیدی آنها شوید و توزیع آنها را از دست بدهید.زمانی که دربارهی جایگاه بحث میکنید ممکن است بخواهید بهطور مختصر دربارهی این بحث کنید که میخواهید جایگاهتان درمقایسه با شرکای توزیع چگونه باشد. دربارهی این موضوع در بخش بعد توضیح میدهیم. آیا خط محصول ویژه با توزیع خاص ایجاد کردهاید؟ آیا برای مشتریهایی که از طریق آن شریک از شما خرید میکنند امتیاز ویژهای درنظر گرفتهاید؟ آیا اقلام خاصی وجود دارند که تنها درصورت سفارش مستقیم مشتری تولید میشوند؟
تمام این موارد را بهصورت عددی بیان کنید و نشان دهید که چگونه روی درآمد نهایی تأثیر میگذارند.
آیا تأثیر موارد زیر را نشان میدهد:
فروش مشتری
- از طریق حجم و درصد رشد؛
- از طریق بخش مشتری.
فروش کانال
- از طریق حجم و درصد رشد؛
- از طریق کانال.
همچنین سود مربوط به هر کانال و چگونگی تغییر قیمتها را نشان دهید. از آنجا که این موارد بهطور ویژه به کانالهای شما بستگی دارند، هدف از این بخش این است که مشخص کنیم این تغییرات چگونه به اهداف بخش ۱ مربوط میشود.
دیدگاهتان را بنویسید