۵. نیروهای بیرونی

مناطقی وجود دارند که شما هیچگونه کنترلی روی آنها ندارید. این حوزه‌ها می‌توانند شامل روندهای تولید، فجایع طبیعی، فصلی بودن محصول و غیره باشد.

حوزه‌های دیگری که می‌توان درنظر گرفت عبارت اند از :

  • اجتماعی و فرهنگی؛
  • تغییرات مردم‌شناختی؛
  • ملاحظات مالی (مانند رکود بازار مسکن، افزایش قیمت نفت)؛
  • تکنولوژیک؛
  • سیاسی؛
  • آب‌وهوا؛
  • قانونی، مقررات، اخلاقی.

اگر شما صاحب یک کسب وکار جاافتاده هستید، این موارد را از سال گذشته بررسی کنید تا ببینید که اینها چگونه می‌توانند بر بازار یا کانال خاصی تأثیرات مثبت یا منفی داشته باشند. اما اگر داده‌های تاریخی خودتان را ندارید تأثیرات این عوامل را روی رقبای‌تان بررسی کنید. آماده شدن برای عوامل بیرونی می‌تواند به فرصت‌های خوبی منجر شود. فرض کنید که درهنگام کولاک به اندازه‌ی کافی پاروی برف‌روبی داشته باشید یا درهنگام فاجعه‌‌ای طبیعی، به اندازه‌ی کافی تجهیزات پزشکی ذخیره کرده باشید یا درهنگام وقوع تغییری در مقررات صنعت، پروتکل مناسب را از قبل تهیه کرده باشید.

آمادگی برای نیروهای بیرونی می‌تواند شما را درمقایسه با رقبا در موقعیت بسیار بهتری قرار بدهد.

 

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *