برای اجرای برنامه‌ی TTT باید مراحل زیر را طی کنید:

۱. مربیان خود را انتخاب کنید

کار خود را با شناسایی افرادی در سازمان‌ شروع کنید که مربی‌های فوق‌العاده‌ای می‌شوند. انتخاب افراد ماهری که در موضوع مد نظر شما برای آموزش مهارت بالایی دارند، وسوسه‌انگیز است، اما این کار را تنها زمانی انجام دهید که لازم باشد اطلاعات مورد نظر شما فقط توسط کارشناس توضیح داده شوند. بهتر است مربیانی را انتخاب کنید که علاوه بر توانایی آموزگاری، قدرت برقراری ارتباط مؤثر با دیگران را نیز داشته باشند. اگر نیازی نیست که اطلاعات‌تان حتما توسط کارشناس توضیح داده شود، مهارت‌های نرم را بر دانش فنی ارجحیت دهید.

برای این کار افرادی حرفه‌ای را انتخاب کنید که:

  • همدلی دارند.
  • مورد احترام هم‌قطاران‌شان هستند.
  • هوش هیجانی بالایی دارند.
  • انتقال‌دهندگان خوبی هستند.
  • مهارت‌های بالایی در سخنرانی در جمع مردم دارند.
  • تسهیل‌کنندگان خوبی هستند و قادرند سبک‌های یادگیری و سطوح تجربه و توانایی‌های متنوعی را در اختیار گروه‌ها قرار دهند.
  • صبور هستند.

مطمئن شوید در برنامه‌ی زمانی‌ افرادی که انتخاب می‌کنید، فرصت کافی برای آموزش دیگران وجود داشته باشد. شاید نیاز باشد برخی از کارهای آنها را به افراد دیگر محول کنید تا زمان را لازم برای آموزش دادن به دیگران به‌دست آورند.

۲. اهداف و معیارها را مشخص کنید

وقتی مربیان آینده‌تان آموزش خود را کامل می‌کنند، باید قادر به ارائه‌ی چه تجارب و دانش و رفتارهایی باشند؟ چگونه خواهید فهمید که در این زمینه‌ها تبحر پیدا کرده‌اند؟

قبل از تشکیل کلاس، باید اهدف را برای گروه روشن کنید و بگذارید بدانند که شما چگونه مهارت را می‌سنجید. یکی از روش‌های مناسب برای انجام این کار، استفاده از مدل اهداف یادگیری ABCD است که به شما کمک می‌کند تا نتیجه‌ی یادگیری را برای گروه‌تان مشخص کنید. می‌توانید از طبقه‌بندی اهداف آموزشی بلوم هم استفاده کنید تا سطح دانشی را که مربیان‌تان باید برای آموزشی مؤثر به‌دست آورند، شناسایی کنید.

۳. برای تشخیص نیازهای آموزشی، نیازسنجی انجام دهید

برای تشخیص نیازهای آموزشی، نیازسنجی انجام دهید

قبل از جلسه، با کارآموزان گفتگو کنید تا بفهمید آنها به عنوان کارآموز چقدر مجرب هستند و چقدر در مورد موضوعی که می‌خواهید آموزش دهید می‌دانند. هنگامی که در مورد مهارت‌ها و قابلیت‌های فعلی هر کس آگاهی داشته باشید می‌توانید نوع آموزشی را که باید ارائه دهید، سازمان‌دهی کنید تا اهداف یادگیری مرحله‌ی ۲ را برآورده کنید.

از مراحل مدل ADDIE و مدل نه سطح یادگیری گنیه استفاده کنید تا اطلاعاتی را که مربی آموزش خواهد داد و چگونگی انتقال این اطلاعات را طرح‌ریزی کنید.

به خاطر داشته باشید که شما باید مربیان خود را به گونه‌ای تعلیم دهید که بتوانند افرادی با همه سطوح توانایی را آموزش دهند. بنابراین نه تنها توانایی‌های آموزشی آنها را در نظر بگیرید، بلکه مطمئن شوید آماده‌اند تا طیف کاملی از سایر نیازهای آموزشی افراد را نیز رفع کنند.

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *