رویکرد تعلیم مربی (TTT یا Train-the-Trainer) روش پذیرفته‌شده‌ای در صنایع مختلفی از جمله آموزش، سلامت عمومی و حتی امور جهانی است. رویکرد TTT به مربی مجرب امکان می‌دهد تا گروه بزرگی از مربیان جدید را به سرعت آموزش دهد؛ و این مربیان جدید به نوبه‌‌ی خود ده‌ها یا صدها فرد دیگر را آموزش دهند.

استفاده از رویکرد TTT در سازمان شما نیز مزایای بسیاری دارد. نخست آنکه آموزش مربیانی برای خودتان، روش سریعی برای آموزش تعداد زیادی از افراد را فراهم می‌کند. این رویکرد را مانند هرم در نظر بگیرید؛ اگر ۱۰ مربی را آموزش دهید و آنها ۱۰ مربی دیگر را آموزش دهند و الی آخر، در دوره‌ای بسیار کوتاه می‌توانید ۱۰۰۰ نفر را تعلیم دهید.

مربیان درون سازمانی اغلب مؤثرتر از مربیان برون سازمانی هستند زیرا درک عمیق‌تری از فرهنگ سازمان، مشتریان و مأموریت آن دارند. آنها به همکاران خود آموزش می‌دهند و می‌توانند اطلاعات را به گونه‌ای سازمان‌دهی کنند که مرتبط با کار و اهداف سازمانی باشد. این آشنایی، ترسی را که برخی از یادگیرندگان ممکن است در آغاز تلاش برای تغییر تجربه کنند، کاهش می‌دهد و کیفیت یادگیری را بالا می‌برد.

تعلیم مربیانی برای خودتان می‌تواند بسیار مقرون به صرفه هم باشد؛ اگر مربیان داخلی شما قابلیت بالایی داشته باشند، رویکرد TTT می‌تواند هزینه‌ی بسیار کمی برای‌تان داشته باشد، زیرا دستمزد روزانه برای اعضای گروه درون سازمانی، اغلب کمتر از هزینه‌های افراد برون سازمانی است. با این حال اگر مربیان خودتان را آموزش می‌دهید، به‌خاطر داشته باشید که نباید آنها را از کارهای باارزش‌تری که برعهده دارند، دور کنید.

رویکرد TTT مهارت‌های افرادی که برای مربی‌گری انتخاب کرده‌اید را هم بهبود می‌بخشد. این افراد دانش و مجموعه مهارت‌های خود را توسعه خواهند داد و اعتمادبه‌نفس به دست خواهند آورد که این امر به نوبه‌ی خود یعنی آنها برای سازمان ارزش بیشتری دارند.

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *