هر فرایند گوشدادن و ارتباط که بخواهد به سمت گوش دادن همدلانه برود باید پنج ویژگی زیر را همراه داشته باشد:
-حمایت مخاطب برای بیان نیازها و مسائلش به دور از پیشداوریها، قضاوتها یا توصیهها؛
-تشویق فرد به ادامهی صحبت و بیان جزئیات بیشتر برای درک بهتر نیاز و خواستهی مشتری؛
-کنجکاوی نسبت به شنیدن و درک مسئلهی مخاطب و تلاش برای یافتن راه حل مشکل؛ نه صرفا تلاش برای فروش محصول؛
-صبور بودن هم بهصورت ظاهری و هم ذهنی در ارتباط با مخاطب و پرهیز از توصیه، عجله در راهحل دادن، قطعکردن صحبتها یا پیشگویی؛
-توجه کامل در زمان ارتباط و بیان این توجه به صورت کلامی و غیرکلامی؛ بهگونهای که مشتری احساس کند، در این لحظه مهمترین فرد دنیا برای ماست.
سخن آخر
بسیاری از تصمیمات ما در ضمیر ناخودآگاه گرفته میشوند؛ جایی که احساسات دریچهی ورود به آن است. به همین دلیل، فروشنده حرفه ای امروز باید بتواند پیوندهای عاطفی قوی بین خود و مشتری ایجاد کند تا از این مسیر به یک فروش موفق برسد و قطعا یکی از مهمترین رازهای فروشندگی، توانایی گوش دادن همدلانه است. فروشندهای که بتواند شنوندهی خوبی باشد، قطعا در داستان سرایی هم بهتر عمل میکند. چنین فروشندهای حتما در جلب اعتماد دیگران موفقتر است. یادمان باشد، انسانها دوست دارند موردتوجه قرار بگیرند. پس هنگام فروش بهگونهای عمل کنید که مشتری حس کند مهمترین فرد این جهان برای شماست.
برگرفته از : سایت چطور دات کام
دیدگاهتان را بنویسید