بخش زیادی از عمر ما صرف برقراری ارتباط با دیگران می‌شود، جالب تر اینکه بخش زیادی از این برقراری ارتباط هم صرف شنیدن می‌شود، اما در حقیقت خیلی از این کلمات و جملات را واقعا نمی‌شنویم! شاید این سؤال پیش بیاید که آیا شنیدن هم نیاز به یادگیری دارد؟ شنیدن عملی غیرارادی است، یعنی شما خواه یا ناخواه صداهای اطراف خود را می‌­شنوید، اما گوش دادن همدلانه امری ارادی است که نیاز به یادگیری دارد. در گوش دادن همدلانه و مؤثر، روی معانی کلامی که می‌­شنویم تمرکز می‌کنیم.همچنین علاوه‌بر درک منطق و معنی صحبت‌­های طرف مقابل، به حالات روحی، احساسات، تجربیات قبلی، شخصیت، زبان بدن، لحن صدا، مکث­‌ها و تأکیدهای کلامی، حالات بدن و چهره و در یک کلام به هر جنبه‌­ای از طرف مقابل که در ارسال پیام و برداشت ما از این پیام مؤثر است توجه می­‌کنیم. درواقع هنگام شنیدن، فقط گوش­‌های ما فعال است، اما در گوش دادن همدلانه با چشم و قلب و سایر حواس خود، ابعاد مختلف پیام مخاطب را ادراک می‌­کنیم. به‌عنوان یک فروشنده یا هر فردی که به‌دنبال تأثیرگذاری است، باید به‌جای شنیدن غیرارادی، تمرین کنیم تا ارتباط موثر و فعالانه‌ای با مشتری خود برقرار کنیم.

وقتی شما تمام توجه‌تان را به مخاطب می‌­دهید، جنبه‌­های مختلف پیام او را درک می‌­کنید، پاسخ‌­های مناسبی می‌­دهید و مخاطب هم این توجه شما را درک می‌‌کند؛ در نتیجه یک فرایند گوش دادن همدلانه شکل گرفته است. یادگیری و اجرای گوش دادن همدلانه منافع بسیار زیادی دارد که برخی از آن­ها عبارت‌اند از:

ایجاد روابط عمیق بین‌ِ ­فردی؛
حس همدلی؛
محبوبیت بین دیگران و جذابیت رفتاری؛
یادگیری بهتر؛
تصمیم گیری صحیح؛
افزایش اعتماد ­به ­‌نفس.

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *