در مطلب قبل اشاره کردیم که استراتژی شامل چه تعاریف و مفاهیمی نمی‌گردد. در این مطلب توضیح خواهیم داد که استراتژی شامل چه ویژگیهای می‌باشد.

 

پس استراتژی چیست؟

  • یک زنجیره ارزش متفاوت نسبت به رقبا می باشد که دارای ویژگی‌های زیر است:
  • پیشنهاد ارزشی متمایز برای مشتریان نسبت به رقبا
  • تعامل و بده بستان شفاف با محیط و تعیین اینکه چه کارهایی را نباید انجام دهیم
  • فعالیت هایی که با یکدیگر متناسب باشند و یکدیگر را تقویت کنند
  • تداوم

امروزه سازمان ها و شرکت ها تلاش های بسیار زیادی در جهت بازاریابی و برندینگ انجام می دهند؛ اما در اصل استراتژی است که مشخص می کند چه فعالیتی را بایستی انجام دهیم تا برند شویم. استراتژی در تلاش است که معنای رقابت که بسیاری از مدیران بصورت “بهترین بودن” در صنعت خود تعریف می کنند را به “متمایز بودن” در صنعت خود تغییر دهد. آن چیزی که برندهای معروف و لوکس را در کنار یکدیگر قرار می دهد متمایز بودن آن ها نسبت به هم می باشند چراکه هر کدام از آن ها به یک بخش از بازار توجه و استراتژی مختص به آن را پی گرفتند. در واقع خود را در چیزی متمایز می کنیم که رقیب نتواند آنرا بدست آورد.

استراتژی یک بده و بستان است به این معنی که یک شرکت با وجود اینکه می تواند ویژگی محصول رقیب را در محصول خود پیاده کند آنرا حذف می کند تا متمایز نسبت بدان ها شناخته شود در واقع استراتژی تعیین می کند چه فعالیت هایی را باید و چه فعالیت هایی را نباید انجام داد.

اما مدیران و رهبران به منظور توسعه استراتژی ها بایستی تدابیری بیندیشند که عبارتند از:

  • تفکیک شفاف استراتژی از اثربخشی عملیاتی: مدیران به دلیل آنکه بحث INVESTMENT برایشان از اهمیت بالایی برخوردار است بیشتر تمرکز خود را بر بالا بردن کارآیی و اثربخشی شرکت خود می گذارند و کمتر به اتخاذ یک استراتژی جدید فکر می کنند. بنابراین با شکست روبرو می شود؛ پس مدیران بایستی این دو مقوله را کامل از هم تفکیک و با نگاه استراتژی و تصمیم استراتژی محور به اثر بخش کردن عملیات خود بپردازد.
  • استراتژی یک پدیده پنهان نیست بلکه بایستی تمامی کارکنان، مشتریان، تامین کنندگان، سهامداران و حتی رقبا ما از آن اطلاع داشته باشند بمنظور ایجاد سینرژی.
  • مدیران و رهبران در راستا استراتژی زیاد ” نه” می گویند؛ یک رهبر و مدیر سازمان بدلیل هدفمند بودن و دارای استراتژی مشخص داشتن به پیشنهادهای وسوسه انگیز افراد دیگر پاسخ مثبت نداده و آن چنان به استراتژی های خود ایمان دارد که نسبت به جاری سازی آن وفادار می باشد.
  • بایستی میزان تعهد به استراتژی در سازمان همواره آزمون گرفته شود که با طیب خاطر به فعالیت های خود ادامه دهند.

در واقع بازاریابی، منابع انسانی، تولید، برند و… یک سازمان در صورتی بدرستی تحقق پیدا می کند که یک نیت پشت آن ها قرار گرفته باشد که در واقع همان استراتژی است. استراتژی است که معین می کند چه مدیری استخدام شود؟ چه رویکرد مالی اتخاذ گردد؟ به کجا صادرات و واردات صورت پذیرد؟ و…

مصطفی کرمانی

مهندس شیمی صنایع نفت و گاز - MBA دانشگاه شهید بهشتی - مدیر پروژه ، برنامه ریز و کنترل پروژه شرکت دوام انرژی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *