نماد سایت کلینیک مدیریت

استراتژی چیست ؟

در مطلب قبل اشاره کردیم که استراتژی شامل چه تعاریف و مفاهیمی نمی‌گردد. در این مطلب توضیح خواهیم داد که استراتژی شامل چه ویژگیهای می‌باشد.

 

پس استراتژی چیست؟

امروزه سازمان ها و شرکت ها تلاش های بسیار زیادی در جهت بازاریابی و برندینگ انجام می دهند؛ اما در اصل استراتژی است که مشخص می کند چه فعالیتی را بایستی انجام دهیم تا برند شویم. استراتژی در تلاش است که معنای رقابت که بسیاری از مدیران بصورت “بهترین بودن” در صنعت خود تعریف می کنند را به “متمایز بودن” در صنعت خود تغییر دهد. آن چیزی که برندهای معروف و لوکس را در کنار یکدیگر قرار می دهد متمایز بودن آن ها نسبت به هم می باشند چراکه هر کدام از آن ها به یک بخش از بازار توجه و استراتژی مختص به آن را پی گرفتند. در واقع خود را در چیزی متمایز می کنیم که رقیب نتواند آنرا بدست آورد.

استراتژی یک بده و بستان است به این معنی که یک شرکت با وجود اینکه می تواند ویژگی محصول رقیب را در محصول خود پیاده کند آنرا حذف می کند تا متمایز نسبت بدان ها شناخته شود در واقع استراتژی تعیین می کند چه فعالیت هایی را باید و چه فعالیت هایی را نباید انجام داد.

اما مدیران و رهبران به منظور توسعه استراتژی ها بایستی تدابیری بیندیشند که عبارتند از:

در واقع بازاریابی، منابع انسانی، تولید، برند و… یک سازمان در صورتی بدرستی تحقق پیدا می کند که یک نیت پشت آن ها قرار گرفته باشد که در واقع همان استراتژی است. استراتژی است که معین می کند چه مدیری استخدام شود؟ چه رویکرد مالی اتخاذ گردد؟ به کجا صادرات و واردات صورت پذیرد؟ و…

خروج از نسخه موبایل