در سالهای دههی ۱۸۷۰، «داروین» کشف کرد درهنگام ترس، مردمکهای چشمان گشاد میشوند تا بتوانیم دامنهی وسیعتری را ببینیم؛ این موضوع بر واکنشهای ما در موقعیتهای خطرناک و آسیبزا تأثیر مثبت دارد. اگر بهتر و بیشتر ببینیم، احتمال اینکه بحران را بدون آسیب پشتسر بگذاریم، بیشتر میشود. جالب است که مردمکهای ما همچنین با دیدن چیزهای موردعلاقهمان، گشاد میشوند؛ انگار که سرذوق میآیند! در سال ۱۹۶۵ روانشناس، اکهارت هِس (Eckhard Hess) آزمایشی انجام داد. در این آزمایش او به دستیارش «جیمز پولت» (James Polt) عکسهایی نشان داد و همزمان اندازهی مردمک چشم او را اندازهگیری میکرد. وقتی «پولت» عکسی از تصویر موردعلاقهاش دید، مردمک چشمش بیدرنگ گشاد شد. نتایج این آزمایش نشان داد: وقتی انسان بهشکلی مثبت برانگیخته میشود، مردمکهایش برای جذب بیشتر آنچه اطرافش است، گشاد میشود. همچنین یافتههای پژوهشگران نشان میدهد مردم چهرههایی با مردمکهای گشاد را بیشتر میپسندند. اگر بهدنبال جذابیت و تأثیرگذاری بیشتر محصول و تبلیغتان هستید، مردمک چشمها را با نرمافرازهای مختلف بزرگ کنید. اگر دقت کنید، متوجه میشوید در بیشتر آگهیهای بازرگانی چنین کاری انجام شده است.
دیدگاهتان را بنویسید