گزارش CB Insights از سرمایه‌گذاری کشورها در حوزه استارتاپ‌ها نشان می‌دهد آمریکا به عنوان مرکز مهمی برای ایده‌پردازان و کارآفرینان همچنان بهترین محل برای رشد استارتاپ‌ها است؛ به طوری که ۸۰ درصد سرمایه‌گذاری برای توسعه کارآفرینی در این کشور انجام گرفته است. مابقی تأمین سرمایه عمدتاً مربوط به سرمایه‌گذاران بریتانیایی، چینی و کانادایی بوده و این در حالی است که بیش از نیمی از سرمایه‌گذاری ها توسط حامیان استارتاپ‌ها و سرمایه گذاران ریسک پذیر واقع در ایالت های کالیفرنیا، ماساچوست و نیویورک تأمین شده است. حجم سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های آمریکایی در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۷۲٫۸ میلیارد دلار و حدود ۰٫۲۴ درصد بیشتر از حجم سرمایه انجام گرفته در سال ۲۰۱۴ بود. همچنین تا پایان سه ماهه سوم سال ۲۰۱۶ حدود سه هزار و ۳۴۴معامله برای حمایت ۴۶٫۵میلیارد دلاری از کسب و کارهای نو در این کشور منعقد شد که ۲۶ میلیارد از این سرمایه‌گذاری در ایالت کالیفرنیا برای حمایت از ۱۴۱۵ استارتاپ تحت حمایت سرمایه‌گذاران خطرپذیر انجام گرفته است. البته وجود سیلیکون‌ولی به عنوان مهد استارتاپ‌ها بی‌دلیل نیست که این ایالت بالاترین سهم را در سرمایه‌گذاری استارتاپ‌ها به خود اختصاص دهد. در سال‌های اخیر استارتاپ‌های موفقی مانند Uber یا Airbnb با حمایت سرمایه‌گذاران کالیفرنیایی به دنیای کسب‌وکار تجاری راه پیدا کرده‌اند. پس از آن ایالت نیویورک با ۵٫۷ میلیارد دلار و سپس ماساچوست ۴٫۷ میلیارد دلار هستند که برای جذب ایده های بیشتر و حمایت از آن ها رقابت می کنند.

اگرچه با آغاز موج استارتاپی، آمریکا به مرکزیت سیلیکون ولی توانسته محل خوبی برای ایده‌ پردازان و کارآفرینان باشد، با این حال، چین به عنوان رقیب اقتصادی این کشور در حوزه کارآفرینی هم وارد پیکار با آمریکا شده تا بتواند از تجاری‌سازی ایده‌ها به درجات بالاتر توسعه یافتگی دست یابد و برای تحقق این هدف تا پایان سه ماهه سوم سال گذشته میلادی بالغ بر ۱۴٫۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده و ۲۵۶ معامله برای حمایت از استارتاپ‌ها را به ثبت برساند. پس از آن کشور دیگر ابرقدرت اقتصادی آسیا یعنی هند توانسته به محل پرورش ایده و تولد استارتاپ‌ها تبدیل شود و این مهم را مدیون سرمایه‌گذاری سه میلیارد دلاری VCها و دیگر حامیان مالی است. البته مثلث رقابتی برای جذب و پرورش ایده‌ها ضلع دیگری دارد که در سیطره کشورهای اروپایی است تا به واسطه آن ها اروپا بتواند مستقل از آمریکا و حتی آسیا بهشت دیگری برای ایده پردازان و کارآفرینان رقم بزند.

به این ترتیب، بریتانیا و آلمان به ترتیب ۲٫۸میلیارد دلار و ۱٫۳میلیارد دلار در حوزه استارتاپ‌ها سرمایه گذاری کردند تا از عرصه رقابت کارآفرینی عقب نمانند. کانادا دیگر کشور از منطقه آمریکای شمالی است که توانسته در میان سرمایه گذاران استارتاپی عرضه اندام کند و برای دستیابی به این موقعیت با اجرای ۱۸۷معامله برای سرمایه گذاری ۱٫۲ میلیارد دلار، چتر حمایتی برای ایده پردازان را گشوده است.

کلمات کليدي : ، ،

نسرين رضاجو

مديرداخلي و معاون اجرايي مدرسه غيردولتي فردوسي. سابقه ٨سال فعاليت كاري

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *