. . بطور كلي مروري برمطالعات نشان مي دهد كه نوعي پارادوكس راجع به اينكه فرهنگ سازماني مي تواند حامي يا مانعي بر سر راه خلاقيت و نوآوري سازماني باشد وجود دارد. در واقع تعدادي كمي از محققان ، بر شناسايي ارزش ها ، هنجارها و فرضياتي كه ارتقا و اجراي خلاقيت و نوآوري را شامل مي شوند، كاركرده اند . در مطالعه تاثير فرهنگ سازماني بر خلاقيت و نوآوري، بمنظور تركيب ارزش ها و هنجارهاي فرهنگي كه خلاقيت و نوآوري را ترغيب مي كنند، مدل تعالي يكپارچه اي كه در ادامه ذكر آن خواهد رفت ايجاد شد. مدل مزبور بعنوان نقطه شروع در توسعه مدلي جامع از شاخص هاي فرهنگي كه بر نوآوري و خلاقيت تاثير مي گذارند، استفاده مي گردد ،گر چه مدل توسعه يافته اخير ممكن است فقط بخشي از پديده را توضيح دهد ،اما بهر حال نقطه شروعي براي بهبود فهم ارائه مي دهد(به شكل 2 توجه شود). تاثير ابعاد اين مدل مي تواند به 5 شاخص فرهنگي تقسيم شود،كه تاثيرهريك از اين تعيين كننده ها(شاخص ها) در ارتقا يا ممانعت از خلاقيت و نوآوري عبارتست از:

الف)استراتژي
‌ب)ساختار
ج) مكانيسم هاي حمايتي
‌د) رفتاري كه نوآوري را تشويق مي كند
ه) ارتباطات

 

کلمات کليدي : ،

نسرين رضاجو

مديرداخلي و معاون اجرايي مدرسه غيردولتي فردوسي. سابقه ٨سال فعاليت كاري

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *