. . . از سوي دیگر سازمانها موظفند هزینه رشد آموزش فنی و رفتاري مورد نیاز افراد را در چنـین محیطی متحمل شوند. افراد نیز این مسأله را پذیرفته اند که در زمینه ضمانت مسیرهاي شغلی ثابت و بلندمدت انتظارات زیادي را از سازمان نمی توانند داشته باشند. بـراي اداره سـازمانهادر چنین محیطی، ضرورت وجود مدیران ماهري که بتوانند با تلفیق نیازهـاي شـغلی افـراد وخواسته هاي سازمان به اهداف و مأموریت سازمانی دست پیدا کنند، بـیش از پـیش احـساس می شود
صاحبنظران مدیریت معتقدند در چنین محیط شغلی از یکسو در نهایت افراد ، مسؤول اداره کارراهه شان میباشند و از سـوي دیگـر بـه دلیـل بـی ثباتیهـا و تغییـرات متعـدد اداره کارراهه افراد براي مدیران نیز مشکلتر شده است. بنـابراین نیـاز بـه بررسـی مجـدد نظریـه مربوط به مدیریت مسیر شغلی در این محیط جدید مهم میباشد بـراي مثال، هال در سال 1996م. یک پارادایم مسیر شغلی جدیدي را توصـیف کـرد . براسـاس ایـن پارادایم افراد تشویق می شوند تا اعتماد بـه نفـس داشـته باشند و نسبت به کارراهه خود احساس مالکیت کنند. مدیران نیز نیاز به کـسب و استفاده از یکـسري مهارتهایی دارنـد کـه تغییر هویت فردي و قابلیت انعطاف پذیري افراد را در هر محیطی پرورش دهد. او این مهارتهارا در قالب اصطلاح فرامهار تها مطرح میکند که شامل مهارتهایی نظیر انطبا ق پـذیري، تحمـل ابهام و عدم اطمینان، خودآگاهی و تغییر هویت میباشد. آلرد و همکارانش نیـز مهارتهـاي خود مدیریتی و انعطاف پذیري را ارائه کـرده انـد کـه مـسؤولیت نهـایی افـراد را در مدیریت کارراهه شان تأیید می کند
فلچر با توسعه کارهال، به مفهوم یادگیري ارتباطی اشـاره مـیکنـد کـه تحـت آن کـسب مجموعه مهارتها افزایش پیدا می کند. یادگیري ارتباطی تا اندازه هاي یادگیري جمعی را توصیف میکند که افراد براساس نقاط قوت همـدیگر، تـشخیص علا یق دوگانه و تعهد به یادگیري مشترك یاد می گیرند والکر تأکید می کند که افراد با این روشها نسبت به خـود وافراد دیگر شناخت پیدا میکنند و همچنین یاد می گیرند که چگونه با افـراد مختلـف کـار کننـد.
کرام به مزایاي یک رویکرد ارتباطی در مورد توسعه کارراهه اشاره میکند. در این رویکرد افراد تشویق می شوند که مسائل مربوط به کارراه هشان را تـشخیص دهنـد و در یـک محـیط یادگیري جمعی شرکت کنند
هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین مهارتهاي خودآگاهی، دانش رابطه بین فـردي و شناخت محیطی با مدیریت مسیر شغلی است. با استفاده از این سه مهارت مدیران نسبت به خودشان، محیط پیرامون و روشی که باید با دیگران ارتباط برقرار کنند، شناخت پیدا میکنند….

 

کلمات کليدي : ،

نسرين رضاجو

مديرداخلي و معاون اجرايي مدرسه غيردولتي فردوسي. سابقه ٨سال فعاليت كاري

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *