یادگیري به درك شخص از علاقه ها و توانمندیها، ارزشها، استعدادها و قابلیتهاي فـرد دلالـت میکند. یادگیري افراد را قادر میسازد که درك کنند چه کسانی هستند، داراي چه ارزشـهایی می باشند و چه وظایفی را در سازمان بر عهده دارند.

هدفگذاري کارراهه
اهداف واقعی باعث بهبود عملکرد میشود. این امر از طریق تلاش زیاد، جهت دهی قصد و نیت و توسعه استراتژي امکانپذیر است. هدفگذاري کارراهه به افراد کمک میکند، تصویر واضحی از آینده بالقوه خود فراهم کنند و اقداماتشان را در جهت تأمین نیازهاي اصلی خود هدایت کنند.
اهداف مسیر شغلی مشخص میکند که فرد تصویر واضحی از آیند هاش دارد و می توانـدبرنامه اي ارائه دهد که فعالیتهاي وي را به سمت تأمین نیازهاي مهم هدایت کند. با این وجود، از نقطه نظر سازمان، هدف کارراهه براي ارتقاي عملکرد شغل مفید است و در برنامه ریزي مسیر شغلی فعالیت مهم و اساسی به شمارمی آید.
در علوم اجتماعی فرض میشود که افراد بهتر است براي موفقیت در اقیانوسی از عدم اطمینان، اهداف کارراهه شخصی داشته باشند.
اهداف مسیر شغلی، رفتارهاي خاصی را بر می انگیزانند و هـدایت میکنند. از این نظـر،هدفگذاري کارراهه مرکز فرایند تصمیم گیري است و اساس و پای هاي براي توسعه استراتژي کارراهه محسوب میشود. براي مثال، ممکن است شخص براي دستیابی به یک موقعیت خاص تلاش کند تا آگاهی بیشتري در زمینه کار در سازمان کسب نماید؛ یا ممکن است سعی کند مهارتهاي گروهی و ارتباطی خویش را بهبود بخشد.
هدفگذاري کارراهـه بـه دلیل ماهیت خاص آن و با فراهم آوردن اطلاعات لازم بـراي پیشرفت کارراهه افراد میتواند به عنوان یک مکانیزم کنترلی و پسخوراند عمل کند؛ ایده هـاي خاصی را سازماندهی کند؛ باعث هدایت فعالیت شود و بالاخره در قالـب یـک شـیوه نظـارتی افراد را در زمینه دستیابی به پیشرفت و شناخت موانع رضایت خود یاري کند.

کلمات کليدي : ،

نسرين رضاجو

مديرداخلي و معاون اجرايي مدرسه غيردولتي فردوسي. سابقه ٨سال فعاليت كاري

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *