براساس تحقیقات اولیه در مورد اهداف کارراهه به نکاتی میتوان اشاره کرد کـه درهدفگذاري کارراهه مفید است:
1- شخص باید اهدافی را در مسیر شغلی خود تعیین کند که با ارزشهاي شخصی،استعدادها، علاقه هاو سبک زندگی مطلوب وي متناسب باشـد. اغلـب افـراد اهـداف مـسیرشغلی خود را نه براي تأمین نیازهاي شخصی بلکه براي خوشایند دیگـران تعیـین مـیکننـد . افرادي که اهداف مسیر شغلی خود را به خاطر جلب توجه دیگران انتخاب میکنند، احتمالاً در جامه عمل پوشاندن به ارزشها و آرزوهاي شخصی خود عاجز می مانند.
2- افراد باید توجه دو جانبه (دوگانه اي) به ارضاي نیازهاي کنونی و رضایت آینده خـود داشته باشند . کسانی که بشدت به آینده توجه دارند و هر شـغل و فعالیـت کـاري را آمـادگی براي شغل آینده در نظر میگیرند، احتمالاً با مشکل مواجـه مـی شـوند و از شـغل خـود لـذت نمی برند. برنامه ریزي براي آینده مطلوب است ولی شیفتگی صرف به آینـده مـی توانـد مـضرّباشد. هیچ جایگزینی براي انجام کار جالب و رضایت بخش وجود ندارد، با این وجود هنگامیکه کار خسته کننده و ناخوشایند باشد، قانون جانشینی استثنا میشود.
3- اهداف کارراهه شخص باید با سبک زندگی وي هماهنگ باشد. مدیریت کارراهه مـؤثرمستلزم درك رابطه بین زندگی کاري فرد، زندگی شخصی و خانوادگی وي است.
بسیاري از افراد اهداف مسیر شغلی خود را بدون توجه به آثار آن در واقعیتهاي زندگی، تعقیب میکنند. کار اغلب نیاز به تعهد زمانی طولانی دارد که با سایر جنبه هاي زنـدگی افـراد،یعنی خانواده، خدمات اجتماعی و خود بالندگی در تعارض است. بنـابراین هدفگـذاري مـؤثر،مستلزم دقت قابل توجه به پیامد تعقیب یک هدف خـاص در زنـدگی شخـصی و تـأثیر نتـایج عوامل خانوادگی و شخصی در دستیابی به اهداف کارراهه است. – افراد باید در توجه به برنامه ریزي کارراهه انعطافپذیر باشند. به میزانـی کـه افـراد بـه یک هدف خاصی متعهد میشوند، تحول مجدد در اهداف کارراهه ایشان دشوار میشود.
بنابراین در مدیریت کارراهه، انعطافپذیري ضروري است. ارزشـها و علاقـه هـاي مسیرشغلی در طول زما ن قابل تغییرند؛ استعدادها بر اثر تجربه، رشد و بلوغ توسعه پیدا می کنند و ارزشها و علاقه هاي خانوادگی افول یا افزایش پیدا می کند. هر کدام از این تغییرات نمون هاي از نیاز به بررسی مجدد و اصلاح در اهداف مسیر شغلی فرد است. افراد نیاز بـه انعطـاف قابل ملاحظه اي دا رند تا نیازها و ارزشهایی را که در موقعیتها و سازمانهاي مختلف دارند، درك کنند

کلمات کليدي : ،

نسرين رضاجو

مديرداخلي و معاون اجرايي مدرسه غيردولتي فردوسي. سابقه ٨سال فعاليت كاري

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *