یکی از این مفاهیمِ مربوط به اقتصاد، ساختار انواع بازار است. تابهحال اسامی مونوپولی، الیگوپولی و کلماتی مانند اینها به گوشتان خورده است؟ در این مقاله تلاش کردهایم به زبانی ساده به تفسیر این مفاهیم بپردازیم. پس از مطالعهی این مقاله و آشنایی با انواع بازار و ویژگیهای آنها، میتوانید بهراحتی برای انواع بازار مثالهایی ایرانی بیاورید.
ساختار بازار شامل تعدادی از ویژگیهای مرتبط یا مشخصات یک بازار است. این ویژگیها شامل تعداد خریداران و فروشندگان در بازار، سطح و نوع رقابت، میزان تمایز محصولات و شرایط ورود و خروج به بازار هستند. در بین تمام این ویژگیها، «رقابت» رُکن اصلی بازار است. رقابت بهعنوان راهنمایی عمل میکند که شرکتها به کمک آن میتوانند عکسالعمل نشان بدهند و در شرایط مختلف تصمیم گیری کنند. بنابراین ساختار بازار میتواند براساس سطح رقابت در آن بازار تقسیمبندی شود و انواع بازار را بهوجود بیاورد. در ادامه با انواع بازار در قالب سه دسته آشنا میشوید.
دیدگاهتان را بنویسید