بازار رقابت خالص یکی از انواع بازار است که در آن تعداد زیادی خریدار و فروشنده، کالای استاندارد و همگنی را معامله میکنند. در بازار رقابت خالص، فروشندگان قدرت تعیین قیمت ندارند. بنابراین فروشندگان در واقع دریافتکنندهی قیمت هستند، نه تعیینکنندهی قیمت. چون اگر یکی از فروشندگان قیمت را بالا ببرد، خریداران ممکن است به فروشندهی دیگری مراجعه کنند تا همان کالا را با همان کیفیت اما با قیمتی پایینتر خریداری کنند. از طرف دیگر، اگر فروشندهای قیمت خود را پایینتر از رقبا بگذارد، خریداران دربارهی کیفیت کالا به شک میافتند. بههمیندلیل فروشندگان نه میتوانند قیمت بالاتری تعیین کنند و نه قیمت پایینتر. خصوصیت دیگر بازار رقابت خالص این است که هیچ منع قانونی، مالی و … برای ورود و خروج به بازار وجود ندارد.
در بازار رقابت خالص، منحنی متوسط درآمد و متوسط تقاضا منطبق بر هم و بهصورت خطی افقی هستند. این به معنی همگنی محصولات با قیمت ثابت بازار است. فروشنده در قیمتی ثابت، میتواند به هر میزان که میخواهد، کالای خود را بفروشد.
دیدگاهتان را بنویسید