فرایند ادغام و تملک اغلب به‌منظور افزایش سهم بازار انجام می‌شود. اگر شرکت رقیب خریداری شود، سهم فروش آن شرکت از آنِ شرکت خریدار می‌شود، در نتیجه شرکتی که کنترل رقیب را به‌دست گرفته است، فروش بیشتری خواهد داشت. این فروش بیشتر به درآمد و سود بیشتر منجر می‌شود.

برخی از صنایع، مشتریان بسیار وفاداری دارند و این به آن معناست که جذب مشتری از طریق رقابت بسیار سخت است. به دلیل رقابت زیاد و تنوع محصولات، مشتریان معمولا تمایلی به تغییر محصول مورد استفاده‌ی خود ندارند مخصوصا وقتی کاملا از آن راضی باشند. در چنین شرایطی، فرایندهای ادغام و تملک بسیار سودبخش خواهد بود چراکه فرصتی فوق‌العاده برای افزایش سهم بازار است. علاوه بر این، مزیت مقیاس از دیگر فواید ادغام است که به دلیل افزایش حجم، قیمت واحد کاهش می‌یابد.

زمانی که شرکت‌های بزرگ در نفوذ به بازار با شکست مواجه می‌شوند، شرکت‌های کوچک غالبا تحت کنترل گرفته می‌شوند تا از طریق نفوذ بیشتر به بازار، تأثیر بیشتری در صنعت داشته باشند. کنترل شرکت‌های کوچک‌تر فعال در صنعت، فروش محصولات و خدمات آن شرکت‌ها را افزایش می‌دهد چراکه بعد از ادغام، نام بزرگی در صنعت با نام آنها گره خورده است.

شرکت خریدار از تجارب و متخصصان خود استفاده می‌کند تا موجب بهره‌وری عملیات‌های شرکت هدف شود. علاوه بر این، شرکت ادغام‌شده از حضور در بخش‌های مختلف صنعت که تا پیش از ادغام با آنها آشنایی نداشت، سود می‌برد. شرکت جدید که از ادغام دو شرکت حاصل شده است، می‌تواند برای بازارهای جدید محصولات نو عرضه کند یا برای محصولات و خدمات گذشته مشتریان جدید پیدا کند.

به‌دست آوردن مهارت‌ و تکنولوژی

شرکت‌ها غالبا به‌منظور به‌دست آوردن مهارت‌ها و تکنولوژی‌های شرکت هدف، دست به تملک آن یا ادغام با آن می‌زنند. برخی از شرکت‌ها، فناوری‌های اختصاصی‌ای را تحت کنترل دارند که به‌دست آوردن این فناوری از ابتدا و شروع کردن آن از صفر برای شرکت‌های دیگر بسیار زمان‌بر و پرهزینه است. بنابراین روش ساده‌‌تر برای دسترسی به این فناوری‌ها این است که شرکت موردنظر را تحت اختیار بگیریم.

ادغام یا تملک، برای هر دو شرکت فرصتی را فراهم می‌کند که پیشرفت فناوری خود را با هم ادغام کنند و با اشتراک‌گذاری دانش و امکانات خود به ارزش بیشتری دست پیدا کنند. این نوع از ادغام‌ها معمولا به نوآوری و تولید محصولات و خدمات جدید منجر می‌شود. از این رو نه‌تنها برای شرکت‌ها بلکه برای کل صنعتی که در آن فعالیت می‌کنند، سودمند است.

علاوه بر فناوری و امکانات، این مورد را می‌توان به مهارت‌ها هم تعمیم داد. برخی مهارت‌ها اختصاصی هستند و دسترسی به آنها در شرایطی ممکن است که دو شرکت با هم ادغام شوند یا یکی تحت کنترل دیگری دربیاید.

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *