برخی از شرکت‌های فعال در بازار شرکت‌های کوچکی هستند که به چندین بخش متعدد تقسیم شده‌اند. این بدان معناست که هزینه‌های بالایی دارند و به دلیل حجم کم و فقدان مزیت مقیاس، مدیریت فرایندها در آنها به‌سختی ممکن است یا امکان‌پذیر نیست. بنابراین در چنین شرایطی تملک یکی از فرایندهای رایج و بسیار سودمند برای شرکت هدف است چراکه آن شرکت می‌تواند به کار خود ادامه بدهد و از مزیت مقیاس بهره ببرد.

این نوع تملک برای شرکت خریدار هم مزایای متعددی دارد. مثلا این شرکت می‌تواند به بخش‌های کوچک‌تر و جزئی‌تر بازار نفوذ کند؛ بخش‌هایی که شرکت‌های کوچک‌تر معمولا به آنها تسلط دارند. در نتیجه، این نوع ادغام برای هر دو شرکت ارزش‌آفرینی می‌کند و موجب بازدهی بیشتر در عملکردها و فرایندهای هر دو شرکت می‌شود. کمپین‌های تبلیغاتی دو شرکت با هم هماهنگ می‌شود و به افزایش فروش و به دنبال آن افزایش سود و صرفه‌جویی در هزینه‌ها منجر می‌شود.

تشویق رفتارهای رقابتی

بسیاری از شرکت‌ها با هدف بهبود رقابت در بازار، شرکت‌های دیگر را تحت کنترل خود درمی‌آورند. این کار با حذف هزینه‌های رقابتی انجام می‌شود که باعث بهبود نرخ بازگشت سرمایه در صنعت است. اگر رقابت در شرایط یکسانی باقی بماند و رقیبان جدیدی وارد عرصه نشوند، شرکت‌ها خود را ملزم نمی‌بینند که به کیفیت محصولات‌شان توجه نشان بدهند و قیمت نیز یک عامل رقابتی نخواهد بود. کسب‌وکارهای کوچک فقط با ارائه‌ی محصولات و خدمات ارزان‌تر می‌توانند سهمی از بازار را در اختیار بگیرند. اما رقابت قیمتی، سود کلی را در صنعت مربوطه کاهش خواهد داد. برای حفظ و بازگرداندن تعادل به بازار و تلاش و سرمایه‌گذاری برای بهبود کیفیت محصولات، فرایندهای ادغام و تملک برای بهبود شرایط رقابت انجام می‌گیرند.

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *