اگر با این اصطلاح بیگانه‌اید، باید بگوییم بخش‌بندی به معنی خرد کردن بازار مخاطبان‌ به گروه‌های هدفمندتر است. مثلا روش زیر روشی برای خرد کردن فهرست مخاطبان به فهرستی همگن‌تر است:

  • فهرست مشتریان (در مقایسه با فهرست مشتریان احتمالی)؛
  • فهرست به‌روز‌رسانی محصولات (در مقایسه با فهرست مشتریان)؛
  • خبرنامه؛
  • فهرست ایمیل‌های روزانه (در مقایسه با ایمیل‌های هفتگی، دو هفته یک‌بار، ماهانه و…)؛
  • اچ‌تی‌ام‌ال.

با تقسیم‌بندی لیست خود، می‌توانید با مخاطبان‌ ارتباط هدف‌مند‌تری داشته باشید. بعضی مشتریان می‌خواهند اطلاعات محصولات جدید و نیز اطلاعات محصولات تخفیفی را دریافت کنند، در صورتی که ممکن است دیگران فقط به حراجی‌ها علاقه‌مند باشند. اگر به آنها قدرت انتخاب ندهید، ممکن است هر دو دسته را از دست بدهید.

با بخش‌بندی مناسب، می‌توانید برای کسانی که ایمیل قبلی‌تان را باز نکرده بودند ایمیل بفرستید و از آنها جویای دلیل شوید. یا به کسانی که از خود علاقه نشان داده‌اند ایمیل دیگری بزنید و بیشتر ترغیب‌شان کنید. حتی می‌توانید ایمیل‌های آزمایشی متفاوت به گروه‌های مختلف بفرستید تا ببینید بهترین روش کدام است؟

همان‌طور که می‌بینید بخش‌بندی «شکستن شاخ غول نیست»، اما اطلاعات کاربردی در اختیارتان قرار می‌دهد. از آنجا که اکثر افراد فرصت نمی‌کنند این کار را انجام دهند، اگر شما آمار بخش‌بندی‌شده‌‌ی خود را تحلیل کنید و بر اساس نتایج آن تصمیم‌ بگیرید، به سرعت از رقبا پیشی خواهید گرفت.

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *