در این مرحله از طرح بازاریابی، جزئیات کامل مشتریهای هدف یا گروههای مشتریتان را مشخص کنید.
این موارد شامل همهی اطلاعات مردمشناختی مشتریهایتان میشود:
- سن؛
- جنسیت؛
- منطقهی جغرافیایی؛
- قدرت خرید؛
- وضعیت خانوادگی؛
- یا هرگونه اطلاعات قابل سنجش دیگر.
بخش مشتریهای هدف باید شامل اطلاعات روانشناختی زیر نیز باشد:
- عادات؛
- کتابها؛
- فیلمها؛
- وبسایتها؛
- سبک زندگی؛
- برنامههای تلوزیونی؛
- مجلات.
هر کدام از این موارد بر حوزهی وسیعی در کسبوکارتان از جمله جایگاه برند، تولید تبلیغات، جاگذاری تبلیغات، بازارهای محلی که میخواهید در آنها نفوذ کنید و چیزهای دیگر تأثیر میگذارند.
هرچه جزئیات بیشتری دربارهی مشتریهای هدفتان داشته باشید بهتر میتوانید به زبان آنها صحبت کنید و درنتیجه درآمد بیشتری از محصولاتتان به دست خواهید آورد. به این ترتیب میتوانید رویکردتان را به بازار هدف مشخص کنید. آیا از استراتژی بازار کلان استفاده میکنید یا تنها به بخش خاصی از بازار توجه دارید؟
هنگامی که مشغول ارزیابی بازار هدفتان هستید تلاش کنید تا به موارد زیر پاسخ بدهید:
- نیازها یا مزایایی که بهطور کلی در بازار دنبال میشوند چه هستند؟
- چه کسانی از محصولات استفاده میکنند؟
- چرا از این محصولات استفاده میکنند؟
- چه زمانی از محصولات استفاده میکنند؟
- از محصول چگونه استفاده میشود؟
همچنین باید از این بخش برای ارزیابی درک مشتریها از محصولاتتان در کنار محصولات رقبا یا راهحلهای دیگری که برای حل مشکلشان به کار میگیرند استفاده کنید. نگرش آنها به شرکت شما و کلیت محصولاتی که تولید میکنید چگونه است؟
همچنین فرایند خریدشان را نیز توضیح بدهید:
- فرایند تصمیمگیری شامل چه چیزهایی میشود؟
- آنها بهدنبال چه منابع اطلاعاتی هستند؟
- خط زمانی خریدشان چگونه است؟
- چه کسی واقعا خرید را انجام میدهد؟
- چه کسی یا چه چیزی روی خرید تأثیر میگذارد؟
و درنهایت با توجه به بازار هدفتان اندازهی بازاری را که در آن فعالیت میکنید، مشخص کنید.
- اگر همهی افراد خرید کنند بزرگترین بازار هدف ممکن چقدر است؟
- در گذشته چه درصدی از شما خرید میکردند؟
- یک برنامهی زمانی برای طرح فراهم کنید. فکر میکنید که در یک سال آینده ممکن است چه میزان رشدی اتفاق بیفتد؟
دیدگاهتان را بنویسید