کارکرد این مورد از اسمش پیداست، این آخرین چیزی است که باید بنویسید و شامل چند بخشِ خلاصه میشود که مشخص میکند کارمندان، مشاوران و سرمایهگذاران بالقوه در چشمانداز طرح شما چه کسانی هستند. در این مرحله نمایی کلی از مواردی که قرار است فعالیتهای بازاریابی شما در یک سال آینده روی آنها تمرکز داشته باشد، مشخص میشود.
اهداف شما ممکن است شامل این موارد شوند:
- نفوذ در بازار یا ایجاد بازار؛
- دزدیدن مشتریها از یک رقیب جاافتاده؛
- توسعهی توزیع محصول (بهصورت آنلاین یا آفلاین)؛
- راهاندازی محصولی جدید یا خط تولید.
کارن آلبریتون (Karen Albritton) که در شرکت بازاریابی کپاستارت (Capstrat) کار میکند، میگوید: «اگر هدف کسبوکار شما این است که درآمدتان را افزایش دهید، چه هدفی در بازاریابی میتواند شما را به این هدف برساند؟ افزایش تعداد مشتریها؟ ترقیب مشتریهایی که خریدهای بیشتری انجام میدهند؟ یا هزینههای بیشتر؟»
پس از تعریف اهدافتان با استفاده از اعداد و ارقام واقعی معیاری برای میزان دستیابی به این اهداف ایجاد کنید.
اگر هدف شما این است که در هر فصل درآمدتان را ۲۵٪ افزایش دهید، در این صورت هدف شما ممکن است یکی از موارد زیر باشد:
- اضافه کردن ۴۰ مشتری جدید در هر ماه؛
- افزایش تکرار خریدها به اندارهی ۱۰٪؛
- افزایش مقدار متوسط سفارش به اندازهی ۱۵٪.
در این مرحله نگران چگونگی انجام کار نباشید و تنها اجازه بدهید تا این اهداف و مقاصد به طرح بازاریابیتان شکل بدهند. زمانی که وارد بخشهای بعد شدید متوجه میشوید که چگونه بهصورت تکنیکی به این اهداف دست پیدا کنید.
دیدگاهتان را بنویسید