فردگرایی
خصوصیات: افراد به آزادی و موفقیت فردی باور دارند. آنها اعتقاد دارند که تصمیمگیرنده خودتان هستید و هیچ کس جز خودتان مسئول مراقبت از شما نیست.
استراتژیها:
از افراد به خاطر عملکرد فردیشان قدردانی کنید؛
به افراد برای تصمیمگیریهای خودشان و استفاده از مشاهدات مستقیمشان، آزادی بدهید؛
نیازهای افراد را با نیازهای گروه یا سازمان، پیوند بدهید؛
به افراد اجازه بدهید خلاق باشند و از اشتباهاتشان درس بگیرند.
جمعگرایی
خصوصیات: افراد باور دارند که گروه مهمتر از فرد است. گروه در عوضِ وفاداری، یاریرسان و تأمینکنندهی امنیت است. گروه همیشه بر فرد مقدم است.
استراتژیها:
از عملکرد گروهی با ستایش و پاداش، استقبال کنید؛
از یک فرد علنا قدردانی نکنید؛
برای مشارکت دادن دیگران در تصمیمگیری به افراد آزادی بدهید؛
از تبعیض اجتناب کنید.
نمونههای بارز فرهنگهای فردگرا آمریکا، کانادا، انگلستان،کشورهای اسکاندیناوی، نیوزیلند، استرالیا، سوئیس و نمونههای بارز فرهنگهای جمعگرا: کشورهایی در آمریکای لاتین، آفریقا و ژاپن هستند.
۳. روابط خاص در برابر روابط گسترده (میزان مشارکت افراد)
روابط خاص و متمرکز
خصوصیات: افراد، کار و زندگی شخصی را از هم جدا نگه میدارند. در نتیجه، باور دارند که روابط تأثیر زیادی بر اهداف کاری ندارند و با اینکه روابط خوب اهمیت دارند، اما افراد بدون داشتن یک رابطهی خوب میتوانند با هم کار کنند.
استراتژیها:
- رک باشید و دربارهی اصل موضوع سخن بگویید؛
- تمرکز روی اهدافِ افراد، مقدم بر تمرکز روی تقویت روابط است؛
- دستورالعملها، فرایندها و پروسههای روشن و واضح ارائه کنید؛
- اجازه دهید افراد کار و زندگی شخصی را از هم مجزا نگه دارند.
روابط گسترده
خصوصیات: افراد میان کار و زندگی شخصیشان، همپوشانی میبینند. آنها باور دارند که برای رسیدن به اهداف کاری، داشتنِ روابط خوب حیاتی است و روابط آنها با دیگران، در محیط کار و بیرون از آن، یکسان است. این افراد ساعتهای زیادی را خارج از محیط کار با همکاران و مشتریانشان، صرف میکنند.
استراتژیها:
- تمرکز روی ایجاد یک رابطهی خوب مهمتر از تمرکز روی اهداف کاری است؛
- دربارهی افرادی که با آنها کار میکنید و سازمانهایی که با آنها سروکار دارید تا جای ممکن اطلاعات کسب کنید؛
- برای بحثهای کاری در مناسبتهای اجتماعی و در محیط کار، آماده باشید؛
- سعی کنید از رد کردن دعوت به ضیافتهای اجتماعی اجتناب کنید.
نمونههای بارز فرهنگهای خاصگرا: آمریکا، انگلستان، سوئیس، آلمان، کشورهای اسکاندیناوی، هلند و نمونههای بارز فرهنگهای عامگرا آرژانتین، اسپانیا، روسیه، هند و چین هستند.
۴. بیتفاوت بودن در برابر هیجانی و احساساتی بودن (میزان ابراز احساسات)
بیتفاوت بودن
خصوصیات: افراد برای کنترل احساساتشان، تلاش زیادی میکنند. منطق بسیار بیشتر از احساسات بر اعمال آنها اثرگذار است. افراد افکار و احساساتشان را بروز نمیدهند.
استراتژی:
- مدیریت احساساتتان را بهنحو مؤثری انجام بدهید؛
- مراقب باشید زبان بدن شما، احساسات منفی را منتقل نکند؛
- در ملاقاتها و تعامل با افراد، به اصل موضوع بچسبید و به حاشیه نروید؛
- با دقت به واکنشهای افراد توجه کنید، زیرا ممکن است آنها تمایلی به نشان دادن احساسات واقعیشان نداشته باشند.
هیجانی و احساساتی بودن
خصوصیات: افراد میخواهند برای ابراز احساساتشان در محل کار، حتی شده بیمقدمه، راهی پیدا کنند. در این فرهنگها، نشان دادن احساسات، خوشایند و قابلقبول است.
استراتژیها:
- برای ایجاد اعتماد و علاقه با افراد راحت باشید؛
- برای بیان اهدافتان از احساسات استفاده کنید؛
- مدیریت تضاد را قبل از پیش آمدن تضاد برای خودتان، بهنحو مؤثر یاد بگیرید؛
- نگرش مثبت داشته باشید.
نمونههای بارز فرهنگهایی با نگرش خنثی انگلستان، سوئد، هلند، فنلاند و آلمان و نمونههای بارز فرهنگهایی با نگرش عاطفی ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و کشورهایی در آمریکایی لاتین هستند.
۵. دستاورد در برابر موقعیت اجتماعی (نگاه مردم به دیدگاه اجتماعی چگونه است)
دستاورد
خصوصیات: افراد باور دارند که ارزش شما را دستاوردهایتان تعیین میکند. در این فرهنگها، عملکرد ارزش دارد، فرقی نمیکند شما چه کسی باشید و چه جایگاهی داشته باشید.
استراتژیها:
- از عملکرد خوب افراد بهنحو شایستهای قدردانی کنید؛
- از القاب تنها زمانی استفاده کنید که بجا و مناسب باشند؛
- الگوی خوبی باشید.
موقعیت اجتماعی
خصوصیات: افراد باور دارند که ارزش شما را جایگاه اجتماعی شما تعیین میکند. قدرت، لقب و موقعیت در این فرهنگها اهمیت دارند و معرف رفتار هستند.
استراتژیها:
- از القاب استفاده کنید، بهویژه زمانی که این القاب روشنکنندهی موقعیت افراد در یک سازمان هستند؛
- به صاحبان قدرت ادای احترام کنید، بهویژه هنگامی که تصمیمات را به چالش میکشید؛
- باعث سرافکندگی صاحبان قدرت نشوید؛
- اجازه ندهید قدرت شما جلوی عملکرد خوب شما را در نقشی که دارید، بگیرد.
نمونههای بارز فرهنگهای دستاورد-محور آمریکا، کانادا، استرالیا، کشورهای اسکاندیناوی و نمونههای بارز فرهنگهای موقعیت-محور فرانسه، ایتالیا، ژاپن و عربستان سعودی هستند.
دیدگاهتان را بنویسید