«ميزان ستاده كاركنان در يك زمان مشخص را كارائي گويند.»در اين تعريف، كارايي يك شاخص در مورد چگونگي استفاده از منابع سازمان است. ستاده بيشتر نشان دهنده كارايي بيشتر است.(به شرط اينكه منابع افزايش نيافته باشند) ماشين‌نويسي كه در زماني مشخص تعداد صفحات مطابق با استاندارد تعيين شده و يا نزديك آن را تايپ مي‌نمايد، كارمندي كه در زماني مشخص تعدادي ارباب رجوع مطابق با استاندارد تعيين شده و يا نزديك به آن را پاسخگويي و ارائه خدمت مي‌نمايد، كارگري كه با ضايعات كمي كالا توليد مي‌كند، معلمي كه در ساعات مشخص تدريس خود مطالب متنوع و بيشتري را به دانش‌آموزان خود ياد مي‌دهد و … همه اين مثال‌ها نشان دهنده حركت افراد مذكور در جهت كارايي بيشتر است. يعني از منابعي كه در اختيار آنها است به بهترين شكل ممكن استفاده مي‌نمايند. استفاده مناسب از مواد، سرمايه، نيروي انساني، زمان و… حركت به سوي كارايي است.براي سنجش كارايي بايد شاخص‌ها و يا استانداردهاي كمي و قابل لمس تعيين نمود. برخي از اين استانداردها و شاخص‌ها مي‌توانند بصورت زير باشند:
تعداد صفحات تايپ شده در يك ساعت براي اندازه‌گيري كارايي ماشين نويسي تعداد كالاي توليد شده با كيفيت تعيين شده در يك محدوده زماني مشخص براي سنجش كارائي كارگر و يا واحدهاي توليدي ، ميزان مواد مصرفي در توليد كالا تعداد دانش‌آموز قبول شده در يك سال تحصيلي ، تعداد گواهينامه صادر شده در يك محدوده زماني مشخص و…
بحث‌هاي قبل تعريف «كارايي نسبت ستاده واقعي بر ستاده موردانتظار مي‌باشد
بطور مثال اگر يك كارمند در هر ساعت بايد 10 گواهينامه رانندگي و يا 10 شناسنامه صادر نمايد(ستاده مورد انتظار) اما اگر 8 گواهينامه و يا 8 شناسنامه صادر كند(ستاده واقعي)، كارايي او 8/0 مي‌باشد. در كارايي ، ايده‌آل رسيدن به عدد يك است. هرميزان به عدد يك نزديكتر شويم، نشان دهنده كارايي بيشتر است. ستاده موردانتظار در مورد كاركنان بايد براساس روش‌هاي علمي توسط كارشناسان فن تعيين شود. بنابراين كارايي با روش‌هاي انجام كار و چگونگي استفاده از منابع سروكار دارد. حداكثر كارايي زماني حاصل مي‌شود كه انجام كار بهتر از آنچه در حال انجام است ميسر نباشد.(عملاً چنين چيزي اتفاق نمي‌افتد، بلكه هميشه مي‌خواهيم به آن نزديك شويم.)استفاده صحيح و مناسب از منابع(كارايي) با رعايت موارد زير حاصل مي‌شود:
1- انجام كارها با حداقل منابع و بكارگيري روش‌ها و ابزارهاي مناسب
2- از منابع بكارگرفته، حداكثر نتيجه يا ستاده حاصل شود.

 

کلمات کليدي : ،

نسرين رضاجو

مديرداخلي و معاون اجرايي مدرسه غيردولتي فردوسي. سابقه ٨سال فعاليت كاري

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *