با پیشرفت جوامع بشری و تحول کسب وکارهای کوچک به سازمان های بزرگ که نیازمند وظایف گسترده تر و پیچیده تر و منابع انسانی بیشتری اســت، هماهنگی میــان اجــزاء و فرآیندهای این گونه سازمان ها تبدیل به چالشی روزافزون شــده اســت. امــروزه هماهنگی اجــزای یک ســازمان، یگانه عامــل جهش و درخشــش و هم چنین بقا در رقابت سخت جهانی است. به عنوان مثال، هماهنگــی میان اجزای مختلف یک سیستم نگهداری و تعمیرات که تنها یکی 4500 از کارخانه هــای زیرمجموعــه اش دارای برنامه باشد، چگونه میسر می شود؟

یکپارچگی ســازمان، از آن دســت واژگانی اســت که با بســامدی بالا در جامعه، توسط متخصصیــن، کارشناســان، کارمنــدان، و مدیران سازمان ها استفاده می شود. یکپارچگی، مفهوم همبســتگی اجزاء را در خود نهفته دارد. همبستگی مفهومی نیست که به تنهایی معنایی داشــته باشد و باید در ارتبــاط با موضوعــی دیگر مطرح شــود. از ایــن رو یکپارچگی نیــز به تنهایی مفهومی مشــخص دربر ندارد. یکپارچی می بایست در حوزه ای معین تعریف شــود. در این جا، تعریف یکپارچگی در ســازمان، ایجاد یک نوع وابســتگی اجزای آن سازمان به منظور نیل به اهداف ذیل است: – وحدت در هدف1 – انسجام در معماری2 – هماهنگی/ 3- هم نواختی در فرآیندها.

تجربه ی بیســت ســال گذشته در بســیاری از سازمان های تولیدی و خدماتی، اعم از دولتی و خصوصی، در ســمت های کارشناس، مدیر، مشاور، مدرس، ارائه کننده ی سمینار و پیمانکار سیســتم های یکپارچه ی اطلاعاتی، مصادیق
فراوانی از ناکارآمدی تصمیم گیری ها، اختلال میزان تولید و مصــرف، ناهماهنگی در جریان مواد و سفارشــات، نامشــخص بــودن واقعیت مقدار موجودی ها و مسائلی از این قبیل را برملا ساخته است. به عنوان مثال، مدیرعامل یکی از شرکت های نفتی گلایه داشــت کــه چرا پیمانکار مســؤول میلیون 25نگهداری یک سکو، تقاضای خرید دلار قطعــه ی یدکی و تجهیــزات جانبی برای مدت یک ســال را بدون جزئیات ارائه می کند، در حالــی که لــزوم خرید آن ها و نحــوه و زمان مصرفشان به هیچ وجه روشن نیست.

 

کلمات کليدي : ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *