معمولا افرادی در شرکت به‌عنوان متولی و صندوقدار تنخواه انتخاب می‌شوند تا بر روند پرداخت‌ها نظارت کنند. در شرکت‌های بزرگ‌تر ممکن است در هر بخش، صندوقی جداگانه برای این کار در نظر گرفته شود.

وظیفه این گروه از افراد،‌ تأمین بودجه تنخواه و ثبت همه هزینه‌های تنخواه است. صندوقدار تنخواه کار تأمین بودجه آن را بر عهده دارد. متولی نیز هزینه‌های مصرف‌شده از سوی تنخواه گردان را دریافت و ثبت می‌کند. وجود این دو جایگاه سازمانی مهم است، چون با محدودکردن دسترسی کارمندان به صندوق تنخواه، جلوی هدررفت آن گرفته می‌شود.

نکاتی که باید درباره صندوق تنخواه بدانید

صندوق تنخواه نیز مانند هر صندوق دیگری باید به‌طور دوره‌ای بررسی شود. این بررسی‌ها باعث مدیریت بهتر هزینه و درآمد‌ می‌شود. اگر هزینه‌ها از درآمد‌های واردشده به صندوق بیشتر شود، تراز مالی آن منفی می‌شود؛ برعکس، با بیشترشدن درآمدها از هزینه‌ها شاهد تراز مثبت صندوق خواهیم بود. بدیهی است که بهترین حالت زمانی است که بین ورودی و خروجی صندوق تنخواه تعادل برقرار باشد. درصورتی‌که تراز تنخواه منفی شود، باید علت آن را بررسی و چاره‌جویی کرد.

بسیاری از شرکت‌ها با وضع قوانین سختگیرانه، بر هزینه‌های تنخواه نظارت می‌کنند و می‌کوشند که جلوی اسراف این هزینه‌ها را بگیرند.

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *