بازار رقابت ناقص در تعاریف اقتصادیِ انواع بازار به بازاری گفته میشود که در آن شرایط لازم برای رقابت کامل مهیا نشده باشد. به معنای دیگر، بازار رقابت ناقص بازاری است که از قواعد سختگیرانهی رقابت کامل، آزاد است.
برخلاف بازار رقابت کامل، بازار رقابت ناقص از طریق محصولات متنوع مشخص میشود. مفهوم بازار رقابت ناقص اولین بار توسط اقتصاددان انگلیسی، جوآن رابینسون (Joan Robinson) به ادبیات اقتصادی وارد شد. در این بازار، خریداران و فروشندگان اطلاعات کاملی دربارهی بازار ندارند. یعنی از قیمت محصولات و خدمات موجود در بازار بهطور کامل مطلع نیستند. در چنین بازاری معاملهی محصولات و خدمات براساس ارزش خروجی همان شرکت قیمتگذاری میشود.
انواع بازار رقابت ناقص عبارتند از:
- مونوپولی (انحصار کامل)؛
- رقابت انحصاری؛
- الیگوپولی (انحصار چندجانبه).
دیدگاهتان را بنویسید