بخش بندی جمعیتشناختی، یکی از سادهترین و گستردهترین انواع بخش بندی بازارِ استفاده شده است. بیشتر شرکتها برای دستیابی به جمعیت مناسب برای استفاده از محصولات خود، از این بخش بندی استفاده میکنند. بهطورکلی در بخش بندی بازار، جمعیت بر اساس متغیرهایی تقسیمبندی میشود؛ بنابراین بخش بندی جمعیتشناختی نیز متغیرهای خاص خود را دارد، مانند سن، جنسیت، اندازهی خانواده، درآمد، شغل، مذهب، نژاد و ملیت.بخش بندی بازار بر اساسِ ویژگیهای جمعیتشناختی را میتوان در بازار خودرو مشاهده کرد. در بازار خودرو، محدودههای قیمت متفاوتی برای خودروهای تولید شده وجود دارد. برای نمونه، شرکت ماروتی در محدودهی قیمت پایینی فعالیت و خودروهایی برای مردم عادی تولید میکند. در مقابل، آئودی و بیامدبلیو از محدودهی قیمت بالایی برخوردارند و بنابراین، خریداران گرانترین و بهترین محصولات را هدف قرار میدهند. در این مورد، بخش بندی بازار، بر اساس وضعیت اقتصادی مصرفکنندگان انجام میشود که یکی از ویژگیهای جمعیتشناختی به شمار میرود. به همین ترتیب میتوان از متغیرهای سن، مراحل چرخهی زندگی، جنسیت، درآمد و غیره برای بخش بندی بازار بر اساس ویژگیهای جمعیتشناختی، استفاده کرد.
دیدگاهتان را بنویسید