قرض گرفتن از خانواده و دوستان برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید، در تئوری، ایده‌ای بسیار هولناک به نظر می‌رسد. اما این نکته را باید در نظر بگیرید که بانک‌ها و سایر مراکز ارائه‌دهنده‌ی وام و قرض، برای پرداخت پول، انواع و اقسام مدارک مثلا طرح کسب‌وکار یا بیانیه‌ی اقتصادی را از شما درخواست می‌کنند، درحالی‌که اعضای خانواده از روی محبت چنین کاری را برای‌تان انجام می‌دهند. البته این پولی که راحت به‌دست می‌آید، ممکن است اشکالاتی هم به‌دنبال داشته باشد. برای اینکه با مشکل خاصی مواجه نشوید، موارد زیر را به خاطر داشته باشید:

  1. اگر می‌خواهید از خانواده و دوستان خود برای راه‌اندازی کسب‌وکار پول بگیرید، مطمئن شوید که این پول به‌عنوان قرض به شما داده می‌شود نه شراکت در سرمایه‌گذاری. هرقدر تعداد بیشتری از دوستان و اعضای خانواده‌ی خود را به‌عنوان سهامدار وارد کسب‌وکارتان کنید، در آینده با مشکلات بیشتری مواجه می‌شوید. از نظر قانونی، مجبور خواهید شد که همه‌ی تصمیمات بزرگ را با مشارکت آنها بگیرید. اگر نظر آنها را در این تصمیم‌گیری مورد توجه قرار ندهید، می‌توانند از شما شکایت کنند و این به معنای به‌هم خوردن روابط خانوادگی است.
  2. وام‌های خصوصی مزایای فوق‌العاده‌ای نسبت به وام‌های سنتی دارند. در وام‌های خصوصی، نرخ سود عموما بسیار پایین‌تر از سودی است که بانک از شما طلب می‌کند. علاوه بر این، وام‌های خصوصی، نشانه‌ی حمایت مادی و معنوی از یک کسب‌وکار جدید هستند.

3. همیشه به یاد داشته باشید که همه چیز را بنویسید و روی کاغذ ثبت کنید. این کار باعث می‌شود که اطمینان و اعتمادِ هردو طرف معامله جلب شود. همه‌ی مشکلاتی را که ممکن است با آنها مواجه شوید، در نظر بگیرید و برای پیشگیری یا مواجهه با آنها، قوانینی بین خودتان تنظیم کنید.

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *