یکی از فروشندگان لوازم جانبی تلفن همراه فعال در بازار اینترنتی، اجناس موردنیاز خود را با حاشیه‌ٔ ۴۰ درصد از تأمین‌کننده می‌خرید. مثلا، او یک هدفون را با قیمت ۶۰ هزار تومان می‌خرید و ۱۰۰ هزار تومان می‌فروخت. این فروشنده همیشه بر این باور بود که با در نظر گرفتن هزینه‌های جزئی روی هر فروش ۳۰ تا ۴۰ درصد سود به دست می‌آورد.

اما وقتی ترازنامه‌ٔ پایان سال خود را دید، متوجه شد که نه‌تنها سود نکرده، بلکه متحمل ضرر نیز شده است. او هزینه‌هایی همچون کمیسیون بازار، هزینه‌ٔ تراکنش، هزینه‌ٔ ارسال، هزینه‌ٔ انبار موجودی و مهم‌تر از همه، هزینه‌ٔ اجناس مرجوعی را اصلا محاسبه نکرده بود.

بیشتر اوقات، صاحبان کسب‌و‌کارها احساس می‌کنند که در هر تراکنش به‌اندازه‌ٔ کافی سود وجود دارد. اما بااین‌حال، کسب‌و‌کارها با اندازه‌های مختلف با مشکلات پولی شدیدی مواجه می‌شوند، چراکه فقط مخارج کلی را مدنظر قرار می‌دهند.

برخی‌اوقات، یک شرکت سرمایه‌دار دفتری بزرگ می‌خرد و هزینه‌ٔ زیادی بابت اجاره، خرید تجهیزات لوکس و… متحمل می‌شود و در ابتدا، این مخارج را اصلا به‌حساب نمی‌آورد.

اما در طول گذشت زمان و سخت شدن شرایط، برآمدن از پس این هزینه‌های سرسام‌آور به‌شدت دشوار می‌شود و شرکت پول خود را خیلی سریع از دست می‌دهد. بنابراین، یک شرکت از نظر حجم پول و سرمایه ممکن است با گذر زمان از عرش به فرش برسد.

پیش‌بینی هزینه‌ها و پیامدهای آن برای جلوگیری از وقوع اتفاقات ناگوار مالی بسیار ضروری است. شرکتی می‌تواند سودآور باشد که پس از تسویه‌ٔ کامل هزینه‌هایش، همچنان در حساب بانکی خود پول کافی داشته باشد. برای همین بسیاری از شرکت‌های از ابتدای کار از یک شرکت ارائه‌دهنده‌ٔ خدمات حسابداری کمک می‌گیرند تا چنین مشکلاتی بعد از چندین ماه فعالیت، غافلگیرشان نکند.

۴. چشم‌پوشی و نادیده‌گرفتن فصلی بودن برخی از کسب‌و‌کارها

این اشتباه بیشتر متوجه کسب‌و‌کارهایی است که در طول مدت یک سال حجم فعالیت یکسانی ندارند. این کسب‌و‌کارها در فصول اوج فعالیت‌شان پول بسیاری زیادی به‌دست می‌آورند، اما از طرف دیگر، با مشکلات فراوانی در اداره‌ٔ جریان خروجی روزانه‌ٔ پول خود مواجه می‌شوند.

وقتی فصل درآمدزایی آغاز می‌شود، معمولا شرکت خود را درگیر تعهدات مالی متعددی می‌کند که رفع و رجوع آنها در سایر فصل‌ها دشوار است. علاوه‌براین، در فصل‌های کم‌کاری تخفیف‌هایی وجود دارد که حاشیه‌ٔ سود را به‌خاطر حفظ سطح فروش پایین می‌آورد.

در برنامه‌ٔ مالی، برای این فصول باید تدابیر مناسبی اندیشیده شود. مثلا در روزهای نزدیک به سال نو و فصل عروسی‌ها و جشن‌ها، جواهر و لباس‌ها فروش زیادی دارند، اما برای بقیه‌ٔ سال، شرایط فروش کاملا در وضعیت سراشیبی و سقوط قرار می‌گیرد و همین شرایط، باعث خروج بیش‌ از اندزه‌ٔ پول از شرکت می‌شود. در نتیجه، برای هزینه‌های ثابت باید مقدار کافی پول کنار گذاشته شود. با تحلیل انواع گزارش‌های مالی شرکت و بهره‌گیری از مشاوره مالی یک متخصص می‌توان به‌راحتی این برنامه‌ریزی را انجام داد.

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *