در هر لحظه در جهان انبوهی از دادهها تولید میشود. این حجم از داده، فرصتها و چالشهای بسیاری را برای افراد مختلف به وجود میآورد. اگر نگاهی به سالهای اخیر بیندازیم، متوجه خواهیم شد سازمانهایی که توانستهاند با استفاده از راهحلهای تحلیلی، دادههای خود را به دانشی عملی تبدیل کنند، به موفقیتهای بزرگی دست یافتهاند. لذا دریافت و درک آخرین روندهای هوش تجاری، تکنیکهای استخراج داده، ابزارهای تحلیلی و دستاوردهایی از این قبیل بسیار ضرورت پیدا کردهاند. در این نوشتار هفت استراتژی هوش تجاری را بیان کردهایم که سازمانها با استفاده از آن میتوانند از دادهها برای موفقیت سازمان خود بیشتر استفاده نمایند. برخی از این استراتژیها را حتی میتوان در مدتی بسیار کوتاه پیاده نمود.
سازمانهایی که توانستهاند با استفاده از راهحلهای تحلیلی، دادههای خود را به دانشی عملی تبدیل کنند، به موفقیتهای بزرگی دست یافتهاند. یکی از بهترین روشها بدین منظور، استفاده از هوش تجاری و تهیهی داشبوردهای مدیریتی است.
۱- استفاده از هوش تجاری را فراگیر کنید.
۲- سادهسازی سیستمها و کاهش هزینهها
۳- با محدودیت در استخراج دادهها خداحافظی کنید!
۴- ابزاری را انتخاب کنید که همهی کارها را انجام دهد.
۵- آینده کلانداده را پیشبینی کنید.
۱- استفاده از هوش تجاری را فراگیر کنید.
اگر شما از هوش تجاری استفاده میکنید، پس احتمالاً تاثیری را که تا الآن BI بر تحلیل دادهها در شرکتتان گذاشته متوجه شدهاید. اما آیا افراد دیگر هم این تاثیر را احساس کردهاند؟ زمان آن رسیده که ما بیشترین سرمایهگذاریهای BI خود را در جهت تعمیم دادن آن به هر فرد در سرتاسر سازمان خود تخصیص دهیم. بخشهای فروش، بازاریابی و منابع انسانی میتوانند با ابزارهای تحلیلی کارشان را بهتر انجام دهند، به عنوان نمونه آنها میتوانند اطلاعات قابل رقابت را در فضای ابری با هم به اشتراک بگذارند، یا دربارهی پیشبینی فروش با یکدیگر همکاری بکنند یا به دادههای استخدامی مصاحبههای تلفنی دسترسی داشته باشند.
۲- سادهسازی سیستمها و کاهش هزینهها
امسال را سالی مهم جهت انجام خانهتکانیهای اساسی برای کاهش هزینههای غیرضروری در نظر بگیرید. جدیدا تکنولوژیهایی که در سطح شرکتهای بزرگ قابل استفاده هستند، پرداخت هزینهی کمتر و انجام کارهای بیشتر را در همراه با بهبود رزوافزون برای ما ممکن کردهاند. آنها همچنین این انعطاف را دارند تا با تغییر نیازمندیهای کسبوکار، بدون صرف هزینه خاصی خود را با شرایط جدید منطبق سازند.
۳- با محدودیت در استخراج دادهها خداحافظی کنید!
طی چند سال اخیر ما شاهد استفادهی زیادی از IT در بخشهای مختلف سازمان بودهایم. در هر سازمان، هر بخش تمایل دارد تا راهکارهای خود را برای استخراج داده و ارائهی گزارش به کار گیرد. اما هدف سازمان از این راه حلها ایجاد تصاویر واقعی سازمان و دادن گزارش مناسب به مدیران است. این گزارشها دربارهی این موضوع است که هر بخش از سازمان چه دستاوردهایی داشتهاند. سازمانهایی که نتوانستهاند راهحلهای مناسبی برای استخراج و جمعآوری داده و اطلاعات از همهی بخشها به کارگیرند، بخشی از دادههای خود را از دست دادهاند. در نتیجه نتوانستهاند تصاویر درستی از سازمان ارائه دهند و از تولید گزارشهای صحیحی از دستاورد بخشهای مختلف عاجز ماندهاند. اما در مقابل سازمانهایی که در استخراج داده موفق بودهاند، در تصمیمگیری هم موفق بودهاند. پس برای موفقیت لازم است تا کاری کنیم که دادههای بخشهای مختلف پنهان نمانند!
سازمانهایی که نتوانستهاند راهکار مناسبی برای استخراج و جمعآوری داده و اطلاعات از همهی بخشها به کارگیرند، بخش زیادی از دادههای خود را از دست دادهاند و در نتیجه نتوانستهاند تصاویر درستی از سازمان ارائه دهند. این موضوع باعث کاهش کیفیت تصمیمگیری درون سازمان میشود. |
۴- ابزاری را انتخاب کنید که همهی کارها را انجام دهد.
سازمانهای بسیاری از «ابزارهای مجزا» برای تحقق هوش تجاری و نیازمندیهای تحلیلی خود استفاده میکنند. با این حال این مدل به دلیل هزینهی بالای آموزش و نگهداری ناکارآمد بوده و همچنین محدودیتهایی در زمینهی همکاری تیمی ایجاد میکند.
ما معتقدیم که در سال جاری بهتر است سازمانها اولویت خود را یافتن ابزاری قرار دهند که بتواند به راحتی از برنامههای موبایلی، استخراج دادهها و تحلیل درون حافظهای پشتیبانی نماید. سازمانهای پیشرو و تفکرمحور به دنبال یک ابزار جامع و یکپارچه برای هر فرد خواهند بود که تمامی نیازهای آنها را برطرف کرده و زمان توسعه و نگهداری را کاهش دهد.
۵- آینده کلانداده را پیشبینی کنید.
بر کسی پوشیده نیست که کلانداده همچنان دارد به ماهیت شناوری و پویایی خود ادامه میدهد. در سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ تمرکز شرکتها برروی داشتن برنامههایی بود که بتوانند اطلاعات را از کلاندادهها استخراج کنند. اما از سال ۲۰۱۷ به بعد، سازمانها نیاز دارند تا مطمئن شوند هر سرمایهگذاری تحلیلی که آنها انجام میدهند، به شدت انعطافپذیر است. امروزه سازمانها به این قابلیت نیاز دارند تا هزاران گزارش را بدون پاک شدن گزارشهای قبلی، مجددا دستهبندی و بررسی کنند.
۶- ارتقای جایگاه تجزیهوتحلیل به هسته مرکزی سازمان
امروزه راهحلهای تحلیلی هر جنبه از سازمان را تحت تاثیر قرار میدهند. به هر اندازه که افراد بیشتری، راهحلهای تحلیلی را اتخاذ میکنند، این تحلیلها در سازمان فراگیرتر میشوند. همین موضوع باعث شده است که شرکتها در سال ۲۰۱۷ تلاش خود را برای ساخت برنامههای موبایلی و دسکتاپی بیشتر کنند. برنامههای موبایلی و دسکتاپ، تحلیلها و تصمیمگیری بر مبنای گزارشهای دقیق و بهروز را در سازمان فراگیرتر خواهد کرد و باعث خواهد شد که دادهها و گزارشها به بخش اصلی کسبوکار شما تبدیل شود. «جادوبی» با ارائهی داشبوردهای مدیریتی در بستر وب، دسکتاپ و موبایل میتواند به شما کمک زیادی نماید و این امکان را به وجود آورد تا در هر لحظه و هر مکانی، کارکنان سازمان شما بتوانند به گزارشهای مربوط به خود دسترسی داشته باشند.
۷- در مشاهدهی عملکردها دیدی عمیقتر داشته باشیم.
از سال ۲۰۱۷ به بعد، انتظار میرود شرکتها ادارهی بهتر داراییهایشان را در اولویت قرار خواهند داد. آنها میخواهند بفهمند که کارمندان چگونه با کار و محل کارشان تعامل داشته و از چه تکنولوژیهایی در چه زمان و چگونه استفاده میکنند. سازمانهایی که این اطلاعات را دارند میتوانند تصمیمات بهتری را در امور مختلف بگیرند و تعیین کنند که در کجا باید هزینهها را کاهش دهند.
منبع : جادوبی
دیدگاهتان را بنویسید