گاهی به تجزیهوتحلیل سبد خرید، «تحلیل وابستگی» نیز گفته میشود. این نوع تحلیل به خریدهای مشتری توجه میکند و در بهبود نحوه چیدمان اجناس در مغازه به فروشندهها کمک میکند یا به فروشگاههای اینترنتی مثل آمازون کمک میکند تا بتوانند بخش «کالاهای مشابه» را بهتر برنامهنویسی کنند. «سبد» عنوان عامیانهای از همان چیزی است که خریداران موقع خرید دردست میگیرند. پایهواساس این نوع داده کاوی (Data Mining) این است که از روی خرید گذشتهی مشتری، میتوان رفتار آتی او را پیشبینی کرد. این «رفتار» شامل خرید یا ترجیحات مشتری است. فقط مغازههای دمدستی مثل بقالیها نیستند که میتوانند از این تحلیل استفاده کنند. درادامه به چند مثال اشاره میکنیم که نشان میدهد چگونه از تحلیل سبد خرید میتوان در صنایع متفاوت استفاده کرد:
ارزیابی استفاده از کارت اعتباری
این مورد بهخصوص برای کسبوکارهای آنلاین اهمیت دارد. بهطور کلی متخصصان این حوزه از بررسی دادههای کارت اعتباری به کلاهبرداریهای احتمالی پی میبرند، اما بهجز آن، میتوان این دادهها را بررسی کرد تا واریانس محدودیتهای اعتبار، شرایط، نرخ بهره و حتی بدهیها را درآورد.
ارزیابی الگوی استفاده از تلفن
برای مثال، با این تحلیل میتوانید تمام مشتریانی را که از همهی طرحهای جدید تلفن همراه استقبال میکنند، پیدا کنید. بعد تحلیل کنید که شخصیت این دسته بهگونهای است که نیاز دارند زودبهزود چیزهای جدیدی را امتحان کنند. از برآیند این تحلیلها ممکن است تصمیم بگیرید طرح انگیزشی دیگری برای آنها فعال کنید تا همچنان مشتاق به استفاده از اپراتور شما بمانند.
شناسایی تقلب در مطالبهی بیمه
به کمک داده کاوی (دیتا ماینینگ) اطلاعات آرشیو بیمهها، شرکتهای بیمه میتوانند مطالباتی را که به احتمال زیاد ازطریق تقلب، به احیای پول از دسترفته پرداختهاند، شناسایی کنند و قوانینی وضع کنند که از بروز چنین کلاهبرداریهایی در آینده جلوگیری کند.
لازم نیست تمام خریدها در یکمرتبه باشد تا استفاده از این تحلیل امکانپذیر شود. اکثر ابزارهای تحلیلی داده کاوی (دیتا ماینینگ) میتوانند رفتار خرید را درطول زمان بررسی کنند. پس به شما این امکان را میدهند که روندهای مشابه را کشف کنید و فرصت امتحان روشهای مختلف افزایش فروش را داشته باشید.
نکته: به دادههای خود به دقت نگاه کنید. ببینید آیا الگوی خاصی در آنها وجود دارد؟ مثلا کسانی که از کالای x میخرند، از کالای y هم میخرند؟ کدام مورد را اول میخرند؟ چرا؟ بهنظرتان میتوانید طرحی بریزید که مشتریان کالای x، y و z را بخرند تا فروش بیشتری داشته باشید؟
دیدگاهتان را بنویسید