دو سوم افرادی که فروشگاه آنلاین باز می‌کنند، طرح خاصی برای جذب مشتری ندارند. زمانی که از آنها پرسیده می‌شود «استراتژی کلی شما برای جذب مشتری چیست؟» اغلب پاسخ‌های مبهمی می‌دهند، برای مثال:

  • رسانه‌های اجتماعی؛
  • SEO؛
  • دوستان و خانواده؛
  • تبلیغات پولی.

در‌حالی‌ که به نظر می‌رسد این پاسخ‌ها کاملا منطقی و خوب هستند اما تقریبا ۶۰٪ شرکت‌کننده‌ها در این مطالعه اظهار داشتند که تاکنون محصولی را به‌صورت آنلاین نفروخته‌اند.

از سوی دیگر یک‌‌ سوم از شرکت‌کننده‌گان پاسخ‌های دقیق‌تر و ملموس‌تری به این پرسش داده‌اند، مانند:

  • شرکت‌ در برنامه‌های تجاری؛
  • درست کردن فهرست پیش از معرفی محصول؛
  • ایجاد پایگاه داده‌ای از وبلاگ‌نویس‌ها برای نوشتن بررسی محصول؛
  • ارتباط برقرار کردن با مجله‌ها برای نوشتن مطلب درباره‌ی محصول.

نیمی از افرادی که در این گروه قرار دارند اظهار داشته‌اند که اولین فروش‌شان را پیش از این انجام داده‌اند یا گروهی از مشتری‌های بالقوه ایجاد کرده‌اند.

بررسی داده‌های مربوط به برخی از مشتری‌های قدیمی نشان می‌دهد که فروشگاه‌هایی که در ماه اول توانسته‌اند دست کم ۱۰۰ مشتری جدید جذب کنند، در سه سال اول فعالیت‌شان رشد پایدارتری را تجربه می‌کنند. در‌حالی‌ که کسانی که در ماه اول بین ۲۰ تا ۳۰ مشتری جذب کرده‌اند در ۲ سال اول رشد خوبی دارند و پس از آن به‌مرور زمان این مشتری‌ها کم می‌شوند.

بدون داشتن طرح بازاریابی قوی، بیشتر اتفاقات به شانس شما بستگی خواهد داشت. زمانی که به بازاریابی براساس شانس و اقبال تکیه می‌کنید، احتمال اینکه پول، زمان و جذابیت‌تان را از دست بدهید، بسیار زیاد می‌شود، چرا که برای هیچ چیز استراتژی خاصی وجود ندارد و همه‌ی کارهایی که انجام می‌دهید واکنشی است.

قبل از اینکه وارد ایجاد طرح بازاریابی شویم سه حوزه‌ی مختلف وجود دارد که باید درمورد آنها کاملا با خودتان صادق باشید.

  1. بودجه: حاضرید برای معرفی محصول یا فروشگاه‌تان به جهان چقدر پول خرج کنید؟‌ این هزینه‌ها شامل همه چیز ازجمله تبلیغات تا استخدام افرادی برای انجام کارهای ضروری می‌شود.
  2. استعداد: تیم کنونی شما چه نقاط قوت و توانایی‌هایی دارند؟ این موارد می‌تواند شامل همه چیز ازجمله ارتباط با صنایع مختلف، آشنایی خوب با شیوه‌ی پرداخت به ازای هر کلیک، مهارت در طراحی یا استعداد فروش می‌شود.
  3. محدودیت‌ها:‌ آیا افراد زیادی را نمی‌شناسید که به گروه‌های بزرگ دسترسی داشته باشند؟‌ پول زیادی در اختیار ندارید؟ یا زمان‌تان کم است؟

بسیار مهم است که هر یک از این موارد را پیش از شروع کار بدانید، چرا که به شما کمک می‌کند تا نسبت به اهداف‌تان و چیزی که آنها را محقق می‌کند واقع‌بین باشید.

 

 

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *