یکی از اَشکال خاص هوش بازار، هوش رقابتی است. این کار بهصورتی مستمر انجام میشود و شامل جمعآوری اخبار، اسناد و دیگر اطلاعات مربوط به مشتری از منابع مختلف است. این موارد شامل جمعآوری اطلاعات مربوط به جایگاه بازار و پیامهای بازار، مشتریها یا قراردادهای اصلی، اندازه و ساختار کسبوکار و مسائلی مانند قیمتگذاری یا ساختار ایدهآلِ معمولِ معاملات میشود. به عنوان مثال این کار ممکن است که شامل جمعآوری اطلاعات مربوط به چک کردن قیمت یا جزئیات مربوط به کمپینهای تبلیغاتی یا پیشنهادهای ویژهی فروش و یا بررسی کانالهای جدید کسب اطلاعات دربارهی محصولات یا تکنولوژیهای جدید (برای مثال پتنتها) باشد. اگرچه هوش رقابتی را میتوان بهصورت پروژهای مقطعی انجام داد، اما درواقع بهعلت ماهیت پیوستهاش بیشتر به ایجاد ساختارهایی برای فراهم کردن اطلاعات مرتبط با رفتار رقبا مورداستفاده قرار میگیرد. به این ترتیب میتوان از رقبا بازخورد گرفت و آنها را بررسی کرد نه اینکه صرفا اطلاعات مقطعی خاصی از آنها به دست آورد. نکتهی کلیدی این است که به دلایل قانونی و اخلاقی، تحقیق دربارهی رقبا نباید به هر شیوهای انجام شود (برای مثال ارائهی اطلاعات نادرست)؛ و باید بر منابع اطلاعاتی که منبع باز هستند مبتنی باشد.
برای هوش رقابتی میتوان از منابع دادهی اولیه، مانند بازخورد گرفتن از تیمهای فروش، کانالهای تأمینکنندگان، توزیع یا بازخوردهایی مبتنی بر تحقیقات مستقیم پیروزی-شکست که معمولا برای بررسی عملکرد مزایدهها به کار میرود نیز استفاده کرد.
دیدگاهتان را بنویسید