بازاریابی پارتیزانی روشی نامنظم و غیرمعمول در انجام فعالیت های ترفیعی بر مبنای یک بودجه بسیار کم است. چنین ترفیعات و پیشرفت هایی گاهی اوقات به گونه ای طراحی می شوند که مخاطب هدف، حتی از وجود آنها بی اطلاع است و این ترفیعات نوعی بازاریابی پنهان یا سری است.
اصول بازاریابی پارتیزانی
بازاریاب پارتیزانی باید خلاق باشد و روش های نامنظم و غیرمعمول ارتقا و پیشبرد را طراحی و تدبیر کند. او باید کلیه ارتباطات و تماس های خود را، چه حرفه ای و چه شخصی بهکارگیرد و نیز شرکت و محصول آن را آزمون کند و به دنبال منابع تبلیغاتی باشد. بسیاری از اشکال تبلیغ، می توانند بسیار ارزان و آزاد باشند.
لوینسون، اصول زیر را در کتاب به عنوان زیربنای بازاریابی پارتیزانی شناسایی می کند:
- بازاریابی پارتیزانی به طور ویژه در کسب و کارهای کوچک کاربرد دارد.
- بازاریابی پارتیزانی باید بر مبنای روانشناسی انسانی باشد تا تجربه، قضاوت و حدس یا گمان.
- سرمایه گذاری های اولیه در بازاریابی به جای پول باید زمان، انرژی و قوه تخیل یا تصویرسازی ذهنی باشد.
- آمار و ارقام اولیه برای اندازه گیری کسب و کار، میزان سود است نه فروش.
- بازاریاب نیز باید بر تعداد روابط جدید ایجادشده در هر ماه تمرکز کند.
- بهجای سعی در راستای تنوع بخشی از طریق ارائه محصولات و خدمات مربوط، استانداردی را برای تعالی با تمرکزی دقیق ایجادکند.- بهجای تمرکز بر کسب مشتریان جدید، مشتریان فعلی و داشتن معاملات بیشتر و بزرگ تر با آنها را هدف قرار میدهد.
- فراموش کردن رقابت و تمرکز بیشتر بر همکاری با کسب و کارهای دیگر.
- بازاریابان پاریتزانی باید همواره ترکیبی از متدها و روش های بازاریابی را در یک رشته اقدامات و عملیات به کار گیرند.
- به کارگیری تکنولوژی روز به عنوان ابزاری برای توانمندسازی بازاریابی.
- با وجود آنکه امروزه این موارد امکان پذیر هستند، لیکن بازاریابی پارتیزانی یک روند کلی شده است.
دیدگاهتان را بنویسید