چه کسی مسئول بیت‌کوین است؟ نکته این‌جاست که این پول الکترونیکی غیرمتمرکز است، اما قوانین آن در کشورهای مختلف متفاوت است. مجریان قانون و مقامات مالیاتی درباره‌ی استفاده از واحد پولی رمزنگاری‌شده نگرانند. چون مبدأ و مقصد آن ناشناس است و پول‌شویی و سایر فعالیت‌های غیرقانونی توسط این پول به‌سهولت رخ می‌دهد. برای مثال بیت‌کوین نخستین واحد پولی «راه ابریشمی» بود؛ جایی که محل فروش کالاهای غیرقانونی مثل مواد مخدر است. این فعالیت در سال ۲۰۱۳ توسط اف‌بی‌آی متوقف شد.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا (SEC) هنوز آیین‌نامه‌ی خاصی برای استفاده از پول الکترونیکی وضع نکرده است، اما همیشه درباره‌ی کلاهبرداری و ریسک های سرمایه گذاری در این زمینه هشدار داده است. شبکه‌ی برخورد با جرایم مالی (FinCEN) که دپارتمانی در زیرمجموعه‌ی خزانه‌داری است، ابتکار عمل به‌خرج داد و راهنمای پول مجازی را در سال ۲۰۱۳ چاپ کرد. خیلی از کشورها هنوز به‌طور کامل تصمیم نگرفته‌اند که چگونه از پول الکترونیکی مالیات بگیرند. برخی کشورها درباره‌ی خطر استفاده از پول مجازی برای درآمدهای گزارش‌نشده نگرانند.

۶. بِن بِرنیک چطور قواعد بازی بیت‌کوین را تغییر داد؟!

اواخر ۲۰۱۳، اولین جلسه‌ی دادرسی کنگره در مورد پول الکترونیکی برگزار شد تا مزایا و معایب بیت‌کوین را مشخص کند. جلسه دادرسی به جمع‌بندی برای تقویت مالی این واحد پولی رسید! چراکه مقامات آمریکایی آن را منبعی مشروع تلقی کردند؛ یعنی برعکس همیشه که فقط در مورد نقش غیرقانونی آن بحث می‌شد.

رئیس فدرال رزرو، بن برنیک (Ben Bernake)، در نامه‌ای به سناتورهای امریکا توضیح داد که پول الکترونیکی ممکن است مزیت بلندمدت داشته باشد؛ به‌خصوص اگر نوآوری آن سبب ایجاد سیستم پرداختی سریع‌تر، امن‌تر و کارآمدتر شود. بعد از این بیانیه قیمت بیت‌کوین صعود زیادی پیدا کرد.

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *