دوج‌کوین (Dogecoin) نوعی واحد پولی رمزنگاری‌شده است که در دسامبر ۲۰۱۳ خلق شد. لوگوی این واحد پولی، سگ «شیبا اینو» است. خالق دوج‌کوین شخصی به‌نام بیلی مارکوس از اورگن در پورتلند است. او قصد داشت در مقایسه با بیت‌کوین جامعه‌ی بزرگ‌تر با ویژگی‌های جمعیت‌شناختی گسترده‌تری را هدف قرار دهد. تا ماه مارچ ۲۰۱۴، بیش‌از ۶۵ بیلیون دوج‌کوین تولید شد. سرعت تولید این پول الکترونیکی از رقبای خود بیشتر است.

اوایل سال ۲۰۱۴ انجمن دوج‌کوین به تیم جاماییکی برای شرکت در المپیک زمستانی ۲۰۱۴ کمک کرد تا بتواند در این المپیک شرکت کند. این انجمن همچنین اسپانسر راننده‌ای به نام «جاش وایز» شد تا با ماشینی با لوگوی دوج‌کوین در مسابقات ظاهر شود. این تبلیغات ۶۷.۸ میلیون کوین (حدود ۵۵ هزار دلار) هزینه داشت.

هر دوج‌کوین تنها ۰.۴۶ دلار ارزش دارد. (لازم به ذکر است، اعداد و ارقام ایتالیک در متن، مربوط به سال ۲۰۱۴ است.)

۴. انواع پول الکترونیکی

انواع دیگری از پول الکترونیکی هم وجود دارد، اما عموم مردم درباره‌ی آنها چیز زیادی نشنیده‌اند. واحد پول الکترونیکی محبوب بعدی را می‌توان لایت‌کوین (Litecoin) درنظر گرفت که برخی خرده فروشی های آنلاین آن را قبول کردند و مورد استقبال‌شان واقع شد. لایت‌کوین از بیت‌کوین الهام گرفته و تقریبا مشابه بیت‌کوین است. اما هدف از خلق لایت‌کوین، ارتقای بیت‌کوین توسط طراحی منبع ‌باز (Open Source) است.

مدل‌های خیلی متنوعی از پول الکترونیکی وجود دارد، مثل پیرکوین (Peercoin)، ریپل (Ripple)، مَسترکوین (Mastercoin) و نِیم‌کوین (Namecoin). خیلی از انواع این واحد پولی رمزنگاری‌شده، بی‌هیچ بهبودی از روی مدل قبلی ساخته شده‌اند.

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *