خب، حالا که تقریبا می‌دانید باید در چه مسیری قدم بگذارید، درباره استراتژی‌های مدیریت مالی برای شما می‌گوییم. این استراتژی‌ها رویکردی بسیار ساده دارند و به‌راحتی می‌توانید آنها را دنبال کنید.

۱. لیستی از دارایی‌ها و بدهی‌هایتان جمع کنید

دارایی‌ها: تمام چیزهایی را که برای شما ارزش دارند، در این لیست بنویسید. این لیست شامل حساب‌های بانکی، پس‌انداز، بازنشستگی، خودرو یا دیگر وسایل نقلیه، اوراق مشارکت، سهام، سال‌واره و دارایی‌های خانگی می‌شود.

بدهی‌ها: تمام بدهی‌هایتان را یادداشت کنید. این لیست شامل وام دانشجویی، وام مسکن، وام خودرو، وام شخصی و نیز هر نوع بدهی به دیگران می‌شود.

اگر در مرتب کردن مسائل مربوط به مدیریت پول تازه‌کار هستید، استفاده از کاغذ و قلم بسیار مفید خواهد بود. لیست را ساده نگه دارید. جمع کل مبلغ‌ها و عنوان مربوط به هر بخش را بنویسید. در این قسمت می‌توانید از برنامه اکسل یا وب‌سایت‌های رایگان مربوط به این کار استفاده کنید (برای این کار، باز هم می‌توانید در اینترنت جست‌وجو کنید).

۲. ارزش خالص دارایی‌هایتان را حساب کنید

برخی از مردم فکر می‌کنند حساب کردن ارزش خالص دارایی کار سختی است. در حقیقت، این کار یکی از ساده‌ترین قدم‌ها در شروع یادگیری مدیریت پول است. برای این کار، میزان بدهی‌ها را از دارایی‌ها کم کنید تا عدد اصلی به دست بیاید (بدهی -دارایی = ارزش خالص).

باز هم یادآوری می‌کنیم که استفاده از قلم و کاغذ برای این کار، شیوه خوبی خواهد بود. اگر از اکسل استفاده می‌کنید، به‌راحتی می‌توانید یک فرمول ساده به آن بدهید تا این عدد را برای شما محاسبه کند.

۳. بودجه ماهانه تعیین کنید: درآمد در برابر مخارج

دو مرحله اول، تصویر کلی مناسبی از امور مالی شخصی به شما ارائه می‌دهد. باتوجه‌به نتایج، متوجه می‌شوید که در کل، اوضاع مالی‌تان چطور پیش می‌رود. این نکته بسیار مهم است. بررسی جریان نقدی ماهانه نیز به همان میزان مهم است.

درآمد: لیستی از تمام درآمدها و حقوق دریافتی ماهانه‌تان را آماده کنید. این لیست شامل دستمزد ساعتی، حقوق، پاداش، درآمدهای جانبی، مشاغل جانبی و جزئیات این‌چنینی می‌شود.

مخارج: تمام مخارج ماهانه را یادداشت کنید. ابتدا مخارج ثابت را در نظر بگیرید، مانند اجاره، وام مسکن، بیمه، قسط وام دانشجویی، اینترنت، شهریه باشگاه ورزشی و دیگر هزینه‌های ثابت مشابه. چون این هزینه‌ها به شکل ماهانه و ثابت پرداخت می‌شوند، شناسایی آنها راحت‌تر است. حالا مخارج متغیر را یادداشت کنید: هزینه آب، برق، گاز، قبض موبایل و تلفن ثابت، خرید مواد غذایی، خرج‌های غیرضروری و تفریحی، هزینه‌ای که برای خیریه کنار می‌گذارید و سایر هزینه‌های مشابه.

شاید برآورد کردن برخی هزینه‌ها به‌صورت ماهانه کار سختی به نظر برسد. به چند ماه گذشته نگاه کنید و حد وسط آن را در نظر بگیرید. رسیدن به تصویر واضح خرج‌های ماهانه برای مدیریت پول و درنظرگرفتن بودجۀ لازم بسیار ضروری است.

۴. جریان نقدی کلی را حساب کنید

در این قسمت هم مسیر ساده‌ای پیش رو دارید. برای به‌دست‌آوردن جریان نقدی کلی، هزینه‌ها را از درآمدتان کم کنید (مخارج – درآمد = جریان نقدی). به زبان ساده‌تر، جریان نقدی شما در واقع پولی است که هر ماه کسب می‌کنید و خرج می‌شود.

جریان نقدی کلی شما یکی از کاربردی‌ترین ابزارها برای مدیریت پول خواهد بود؛ چراکه با استفاده از آن یک معیار ثابت برای بازرسی خواهید داشت تا تأثیر استراتژی‌های مالی مختلف را بررسی کنید. با افزایش حقوق شما بیشتر و کاهش مخارج‌تان، این برآورد می‌تواند نمونه ملموسی از پیشرفت شما در مسیر درست باشد.

۵. امتیاز اعتباری‌تان را به دست آورید

تا اینجا متوجه ارزش دارایی‌های خالص (بدهی ـ دارایی) و جریان نقدی کلی‌‌تان (مخارج ـ درآمد) شده‌اید. این یک شروع عالی است.

مرحله بعد در مدیریت پول، به‌دست‌آوردن امتیاز اعتباری است.

برای گرفتن این گزارش، وب‌سایت‌ها و سامانه‌های مختلفی آماده ارائه خدمات هستند.

امتیاز اعتباری برای کارهایی مثل گرفتن وام از بانک بسیار مؤثر است و بالا بودن امتیاز اعتباری به شما کمک می‌کند که تسهیلات اعتباری بیشتری از بانک‌ها و مؤسسات مالی دریافت کنید. هرچه امتیاز اعتباری بهتری داشته باشید، بیشتر به‌نفع‌تان است و در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی خواهد شد.

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *