جان مولینز (John Mullins) کارآفرین و پروفسور دانشکدهی کسبوکار لندن، مدل هفت دامنهای را ایجاد کرد و در سال ۲۰۰۳ در کتابش با عنوان «The New Business Road Test» منتشر کرد.
این مدل برای کارآفرینانی که به کسبوکارهای جدید علاقهمند هستند ساخته شده است. علاوه بر این میتوانید از این مدل در سازمانتان برای تصمیم گیری درخصوص شروع یک پروژه جدید، یا سراغ یک محصول جدید رفتن استفاده کنید.
این مدل که در شکل زیر نشان داده شده است، برای استفاده پیش از نوشتن طرح کسب و کار طراحی شده است.
این مدل فعالیت جدید شما را به هفت دامنه تقسیم میکند: چهار دامنه که به مقیاس کوچک (خرد) و مقیاس بزرگ (کلان) جنبههای مختلف بازار و صنعت میپردازد و سه دامنه که بر روی تیمتان تمرکز میکند.
هنگامی که به این دامنهها نگاه میکنید و به سؤالات کلیدی هر کدام پاسخ میدهید؛ به دید بهتری درخصوص اینکه ایدهی کسبوکارتان چقد میتواند موفق شود، دست پیدا خواهید کرد.
همچنین متوجه چالشهایی میشوید که در هنگام نوشتن طرح کسبوکار باید به آنها توجه کنید. این موضوع زمانی که میخواهید از بیرون برای کسبوکارتان سرمایه جذب کنید اهمیت بیشتری پیدا میکند.
واژههای «بازار» و «صنعت» گاهی به جای یکدیگر استفاده میشوند، اما معنای کاملا متفاوتی دارند.
بازار شما مجموعهی افرادی هستند، یا خواهند بود که محصول یا خدمات شما را خریداری میکنند.
صنعت شما مجموعهی فروشندهها و معمولا سازمانهایی هستند که محصولات و خدمات مشابه شما را ارائه میدهند. در واقع آنها رقبای شما هستند.
دیدگاهتان را بنویسید