داشتن اصل شناسنامه، کارت ملی، یک قطعه عکس و تکمیل فرم مربوطه، اقدام اول است. اما فردی می‌تواند برای بیمه اختیاری اقدام کند که شرایط زیر را داشته باشد:

  • حداقل ۱ ماه سابقهٔ پرداخت حق بیمه نزد یکی از شعب سازمان تأمین اجتماعی در ۳۱ استان کشور و شمارهٔ بیمه داشته باشد.
  • در زمان تسلیم درخواست بیمهٔ اختیاری، حداکثر ۵۵ سال سن داشته باشد.
  • اگر در زمان تسلیم درخواست بیمهٔ اختیاری، شما مثلا ۶۰ سال سن داشته باشید، باید معادل مازاد سنی (۵ سال)، سابقه حق بیمه را پرداخت کنید تا بیمه اختیاری شما در جریان بیفتد. خرید حق بیمه و پرداخت کسری حق بیمه برای بیمه بازنشستگی تحت شرایطی امکان‌پذیر است.
  • اگر شما بیش از ۱۲۰ ماه سابقه پرداخت حق بیمه اجباری دارید، از شرط سنی معاف خواهید بود و با هر سنی می‌توانید درخواست بیمه اختیاری بدهید.
  • اگر شما قبلا ۲ بار درخواست بیمه اختیاری کرده و آن را ادامه نداده‌اید، ۱ بار دیگر به شما امکان داده می‌شود تا با سازمان قرارداد بیمه اختیاری منعقد کنید.

اگر شما با مدارک جعلی و اسناد غیرقانونی، با یکی از شعب سازمان تأمین اجتماعی در سراسر کشور قرارداد بیمهٔ اختیاری ببندید، بیمهٔ شما قطع شده و از مزایای قانونی بی‌بهره خواهید بود. اگر هم خدماتی دریافت کرده باشید، از شما مسترد می‌شود.

۵. درصد حق بیمهٔ بیکاری چقدر است؟

درصد حق بیمهٔ بیکاری از جمله سؤالات متداولی است که متقاضیان این نوع بیمه دارند. توجه کنید که درصد حق بیمه متقاضیان بیمهٔ اختیاری، بیست و شش درصد دستمزد و حقوق توافقی با سازمان است. بیمهٔ اختیاری بر اساس حق بیمه‌ای که توافق می‌شود، شامل همهٔ تعهدات بیمه‌ای سازمان است. اگر شما قبل از اول فروردین سال ۱۳۸۶، بیمه ۱۲ و ۱۴ و ۱۸ درصدی داشتید، از آن تاریخ به بعد با بیمه ۲۶ درصدی، وضعیت شما تطبیق داده خواهد شد.

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *