برنامه ریزی نیروی انسانی عبارت است از فراینـد بـازبینی سیسـتماتیک نیازمنـدیهـای منابع انسانی سازمان برای اطمینان از این که تعـداد مـورد نیـاز کارکنـان بـا مهـارتهـای مشخص در زمان معین در دسترس هستند. در یک تعریف دیگر، برنامه ریزی نیروی انسانی عبارتست از یک فرایند سیستماتیک برای شناسایی قابلیتهای نیروی کار مـورد نیـاز بـرای برآوردن اهداف راهبـردی سـازمان و همچنـین تـدوین راهبردهـایی جهـت بـرآوردن ایـن نیازمندیها.
برنامه ریزی منابع انسانی فرایندی روشمند است که چـارچوبی را بـه مـدیران ارائه میدهد تا بتوانند بر اساس آن، بر مبنای رسالت، اهداف راهبردی و منابع مالی سازمان در مورد منابع انسانی تصمیم گیری نمایند. برنامه ریزی در زمینه منابع انسانی بایـد رسـالت، چشم انداز، اهداف و راهبردهای سازمان را مورد نظر قرار دهد. اهداف سـازمانی در کـانون توجه راهبرد منابع انسانی قرار دارد، به طوری که در هر برنامه منابع انسانی، هـدف اساسـی باید تحقق اهداف سازمانی باشد.
درواقع به برنامه های کوتاه مدت ، میان مدت ، و بلند مدتی که با در نظر گرفتن و مطالعه و تجزیه و تحلیل دقیق مشاغل و پست های موجود در سازمان و تهیه لیستی از نیازهای تخصصی و مهارتهای موجود و موردنیاز ناموجود که باید فراهم شود ، به منظور به حداکثر رساندن کارایی و بهره وری سازمان اطلاق میگردد.

کلمات کليدي : ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *