در زمان شیوع کرونا، کسب‌وکارها با کاهش ناگهانی درآمد‌ها مواجه شدند. بنابراین، رهبران سازمان‌ها باید در کنار تحلیل فرصت‌های پساکرونا، تلاش خود برای حفظ نقدینگی و کاهش هزینه‌ها را دوچندان می‌کردند. تداوم جریان نقدینگی به اقدامات امروز و فنون مالی آینده وابسته است.

مدیریت بحران در کنار دیدن فرصت‌های آینده

مهم‌ترین اقدام فوری در شرایط امروز، مواجهه با مسئلهٔ نقدینگی است. اما پس از آن، باید بر بهینه‌کردن هزینه‌ها و افزایش سود‌آوری تمرکز کرد تا زمینه‌ای برای سرمایه‌گذاری روی فرصت‌های آینده فراهم شود. مقابله با کاهش درآمدها و افزایش هزینه‌ها، نیازمند سرمایه‌گذاری روی فناوری‌های نوین و افزایش بهره وری کارمندان است.

تأثیر کرونا بر فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات

اقدام امروز کسب‌وکارها تأثیر مهمی بر بقای آنها، بازگشت به دوران رشد و بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی دارد.

حتی پیش از شیوع کرونا هم بسیاری از شرکت‌های کوچک و بزرگ دنیا با چالش‌های تکنولوژی دست‌به‌گریبان بودند. اما شیوع کرونا منجر به تشدید مشکلات قبلی در کنار ایجاد چالش‌هایی جدید در این حوزه شد.

کشف ظرفیت‌های تازه حوزه IT

کسب‌وکارها در حال تجربه‌ٔ استفادهٔ گسترده از فناوری برای مدیریت کسب‌وکار خود و تدوام عملکرد‌های شرکت هستند: تجربه‌ای که قبلا سابقه نداشته است. این افزایش حجم استفاده از فناوری‌های حوزه IT، فرصت بی‌سابقه‌ای برای رشد این بخش فراهم کرده است.

ازطرفی افراد فعال در این حوزه، در کنار کسب‌وکارها، باید روش‌های جدیدی برای مقابله با چالش‌ها و کشف ظرفیت‌های تازهٔ این فناوری‌ها برای منعطف‌کردن سازمان‌ها و رفع نیازها پیدا کنند.

بعد از پشت‌سر گذاشتن همه‌گیری کرونا، ضروری است که رهبران و مدیران سازمان‌ها، در کنار فعالان این حوزه، عملکرد این بخش در آن دوران را تحلیل و ارزیابی کنند؛ همچنین راهکارهای بلندمدت و پایداری برای مقابله با پیشامد‌های احتمالی آینده پیدا کنند.

جمع‌بندی

همه کسب‌وکارها، از کوچک‌ترین‌ها تا غول‌های بزرگ صنعتی، کم‌وبیش تحت‌تأثیر دنیا‌گیری کرونا قرار گرفته‌اند. برخی مقاوم‌تر هستند و بعضی دیگر به‌شدت دچار مشکل شده‌اند.

رفتار و نیازهای مشتریان در حال تغییر است. زنجیرهٔ جهانی تأمین کالا و مواد اولیه با اختلال جدی روبه‌رو شده است. هر بخش از اقتصاد جهان به ‌شیوهٔ منحصربه‌فرد خود به این بحران واکنش نشان می‌دهد. کسب‌وکار‌ها باید خودشان را با دنیای جدید وفق دهند، وگرنه محکوم به نابودی خواهند بود.

برگرفته از سایت: چطور دات کام

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *