متغیرهای داخلی یا سازمانی اثرگذار بر کارکرد برنامه
ریزی منابع انسانی

همه مدیران و برنامه ریزان در تمام امور از جملـه در امـر برنامـه ریـزی منـابع انسـانی، بایستی عوامل و متغیرهای اثرگذار درونی سازمان را شناسایی نماینـد، تـا تـوان تغییـر و یـا انطباق با آن وضعیتها را داشته باشند و از فرصتهای ناشی از شناخت وضـعیت متغیرهـا نیز بهره گیری نمایند. مهمترین عوامل داخلی اثرگذار بر کارکرد برنامه ریـزی منـابع انسـانی
عبارتند از:
• مقاصدومأموریتهای سازمان:هـرسـطح سـازمانی بایـدازمقاصـدومأموریـتهـای
سازمان شناخت واقعی داشته باشد و اهدافی منطبق با مقاصد یا مأموریـتهـای سـازمان انتخاب نماید. مقاصد یا مأموریتها به عنوان عامل اصلی بر وظایف و کارکردهای منـابع انسانی تأثیر میگذارد.

•راهبردها:برنامه های راهبردی،برنامه جامع،واحدکاملی است که برمبنای آن نیـل بـه اهداف اساسی سازمان تضمین میگردد؛ به همـین سـبب بـه تنظـیم دیگـر برنامـه هـای سازمان نیز کمک خواهد کرد. در گذشـته مـدیریت منـابع انسـانی در تـدوین و تنظـیم برنامه ریزی راهبردی دخالت چندانی نداشت، اما با نقش روزافزون منابع انسانی، اهمیـت راهبردی مدیریت منابع انسانی مشخص گردیده است.

• خط مشی ها:سیاستهایاخط مشی هابرنامه عمومی عملی هستند.گرچـه درمؤسسـات،
سیاستها و خط مشیهای زیادی که مربوط به بازاریابی، تولیـد، مـالی و خـدماتی اسـت وجود دارد اما بیشترین خط مشیها در رابطه با مدیریت منابع انسانی است.
•اندازه وساخت سازمان: سازمان مجموعهای است که بااندیشه وبه قصدتحقق اهـداف معینی طراحی میشود. با رشد و توسعه سازمان، تخصص گرایی در وظایف ضرورت پیـدا میکند. بر اساس گسترش سازمان کم کم مسأله آموزش و ایجاد واحدی بـرای آن نیـز شکل میگیرد. بعضی از صاحبنظران که رابطه بین اندازه و ساختار را مطالعه نمـوده انـد معتقدند، سازمانهای دارای سلسله مراتب بلند و بخشها و مکانهای جغرافیایی بیشـتر،امکان جذب و جابجایی و کارمندیابی از داخل را بیشتر فراهم میآورند.

•شرایط مالی سازمان:پرداخت،نسبت دستمزدی کـه ثابـت شـده،بودجـه های کـه بـرای آموزش در نظر گرفته میشود و دیگر مسائل بودجه در گرو شرایط مالی و جریان نقدی سازمان لست

کلمات کليدي : ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *